zvláštní poděkování
Quantcom.cz

České divadlo na Pražském Quadriennale 2011

Pražské quadrienále - z minulých ročníků

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Společný kurátorský projekt divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové a scénografky Andrey Králové bude Českou republiku reprezentovat v hlavní části Pražského Quadriennale 2011, v Sekci zemí a regionů. Rozhodla o tom sedmičlenná výběrová komise, která ocenila mimo jiné i to, že návrh nejvíce odpovídá cílům 12. ročníku Pražského Quadriennale (PQ). Komise vybrala rovněž projekt pro českou expozici v Architektonické sekci. Zde uspěl se svým návrhem UNIVERSAL – FUTURE – OBJECT zkušený divadelní producent a umělecký ředitel festivalu 4+4 dny v pohybu Pavel Štorek, který se v projektu věnuje využití původně industriálních prostorů pro kulturní aktivity.

Autorky vítězného projektu pro SEKCI ZEMÍ A REGIONŮ – Marta Ljubková a Andrea Králová - v konkurenci celkem osmi přijatých návrhů nabídly koncepci postihující progresivní tendence v českém divadle na počátku 21. století. Jak samy tvůrkyně upozorňují, nejde o průřez veškerou domácí scénografií. Snažily se spíše postihnout nosné tendence, jakými jsou pestrost přístupu tvůrců, technologická i technická progrese, mnohem těsnější spojení scénografie s dalšími divadelními složkami či proměnlivost známá namátkou ze stále oblíbenějšího formátu performance.
Vítězný návrh Marty Ljubkové a Andrey Králové obsáhl šest nosných principů současného divadla: Světlo a zvuk jako prostor, Everybody goes to továrna, Postmoderna a interpretační přístup ke klasice, Nebát se mluvit, Divadlo jako instalace a Scéna v pohybu. Nepůjde navíc o statickou instalaci, ale počítá se s aktivním zapojením prezentovaných umělců. „Úkolem tvůrců nebude prostor jen ´zabydlit´ svým výtvarným rukopisem, ale v domluveném čase ho i rozpohybovat, vytvořit v něm performance a tak oživit svou prezentaci,“ vysvětlují autorky projektu Andrea Králová a Marta Ljubková.

Vítěz v Architektonické sekci, Pavel Štorek podle poroty zvolil aktuální téma, které klade odpovědi na základní otázku Architektonické sekce PQ 2011 „Co je prostor pro současné divadlo?“. Štorkova kurátorská koncepce zpracovává téma využití původně industriálních prostorů pro umělecké a kulturní projekty komplexním způsobem, který může být inspirující i pro ne-architektonické obory a veřejnost a dokonce i pro budoucí využití těchto prostorů. „Vysoká obsahová úroveň projektu je navíc doplněna zajímavým návrhem výstavní realizace, která zahrnuje interakci diváků,“ ocenila komise.

6.10.2009 00:10:42 Redakce | rubrika - Zprávy