zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dirigent Amos Talmon a klarinetista Irvin Venyš na koncertu SOČRu

Dirigent Amos Talmon

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Protagonisty IV. abonentního koncertu rozhlasových symfoniků budou dirigent z Izraele Amos Talmon a laureát Mezinárodní soutěže Pražského jara z roku 2008 Irvin Venyš. V pondělí 2. listopadu zazní ve Dvořákově síni skladby G. Rossiniho, C. M. Webera a J. Brahmse, stejný program vyslechnou návštěvníci veřejné generální zkoušky téhož dne od 10 hodin. Záznam koncertu nabídne ČRo 3 – Vltava v pondělí 16. listopadu od 20 hodin.

Další koncert rozhlasových symfoniků se uskuteční ve čtvrtek 5. listopadu 2009 v rámci 5. ročníku festivalu Hudební fórum Hradec Králové 2009. Koncert v dílech Bernda Aloise Zimmermanna řídí SOČR Bernhard Kontarsky. Záznam koncertu vysílá Český rozhlas 3 Vltava v úterý 24. listopadu od 20 hodin.

Amos Talmon je v mezinárodním měřítku považován za ojedinělý fenomén mezi dirigenty. Řadu let totiž budoval kariéru v oblasti mezinárodního obchodu. Postupem času však podlehl své vášni pro hudbu a začal se jí věnovat jako aktivní dirigent.

  • Vybavíte si chvíle, kdy do Vašeho života vstoupila hudba? Pocházíte z muzikantské rodiny nebo jste se k ní dostal vlastními cestami?
    U nás doma hudbu všichni milovali. Maminka přišla do Izraele z Vídně, otec z polské Lodže a oba se intenzivně zajímali o klasiku. Hudba mě obklopovala od útlého dětství. Dodnes si vybavuji, jak mě otec v pěti letech vzal na koncert do Auditoria F. R. Manna. Od té doby jsme také každý pátek navštěvovali některou z místních gramoprodejen, kde jsem si sám mohl vybrat novou desku.
  • Můžete nám přiblížit svůj původní obor a cestu, která od něj vedla k dráze profesionálního dirigenta?
    Zdědil jsem malou společnost, zaměřenou na obchod s celulózou a papírem. Po několika letech se v Izraeli vypracovala na lídra ve svém oboru. Jednání mě zavedla do čtyř světových kontinentů. Kdykoliv jsem měl příležitost, vypravil jsem se na návštěvu koncertu nebo opery. Zároveň jsem si uvědomoval, že ať jsem v kanceláři, za volantem nebo třeba doma na gauči, stále poslouchám hudbu a diriguji… Také jsem si uvědomil, že kdykoliv sedím mezi posluchači, ústředním bodem mého zájmu je osobnost dirigenta – jeho technika, interpretace, přístup k hudebníkům, styl. A pak mě stále častěji pronásledovala myšlenka, že bych to měl zkusit. Jednoho dne jsem našel v novinách inzerát na dirigentské kurzy pro amatéry. Přihlásil jsem se a s nadšením tam docházel. Ve finále řídil každý z účastníků symfonický orchestr. Dostali jsme třicet minut. Vybral jsem si první větu z Beethovenovy první symfonie. Když jsem skončil, sklidil jsem od orchestru nadšený aplaus vestoje! Myslím, že právě tehdy se mi definitivně „rozsvítilo“: moje životní cesta vede říší hudby.
  • Vnímáte svůj relativně pozdní vstup do profesionálního hudebního života jako výhodu nebo handicap?
    Jako jednoznačnou, ohromnou výhodu. Jednak si přináším cenné životní zkušenosti a také zkušenosti z oblasti obchodu, které mi v hudbě významně pomáhají. Zúročím je v interpretaci, ale také třeba při jednání s hudebníky a dalšími lidmi z branže. Řekl bych, že jeden z mých velkých úspěchů, symfonická řada v Centru múzických umění města Herzliya, přímo vyvěrá z mých někdejších obchodních aktivit. A konečně cítím – a rád zmiňuji, že se to o mně i říká – že vždy přicházím s nadšením, svěžími neotřelými myšlenkami, že mě nezatěžují zavedené zvyklosti hudebního světa.
  • Jaký repertoár je Vám nejbližší?
    Mému založení je nejbližší romantický repertoár: Beethoven, Brahms, Mendelssohn, Schumann, Dvořák, Franck, Bruckner, Čajkovskij, Verdi, Chačaturjan, Borodin. Mám rád i hudbu z počátku 20. století, Mahlera, Respighiho, Šostakoviče, Prokofjeva, Kalinnikova. Dobře se cítím v dílech klasických, ať už jsou autory Haydn, Mozart, Schubert, vlastně celá vídeňská škola. A před nedávnem jsem se blíže seznámil s českými autory, jako jsou Smetana nebo Suk. Ostatně je to pár týdnů, co jsem ve Florencii poprvé uvedl Sukovu Serenádu pro smyčce. Krásné dílo!
  • Jste zakladatelem nadace Music Angels a také hudebním ředitelem Centra múzických umění v Herzliyi. Odkud čerpáte energii pro všechny své aktivity?
    Nepochybně ze samotné hudby. Mám radost, když sleduji mladé talenty, jak se s úspěchem prezentují na našich koncertech. Motivací jsou mi také vynikající ohlasy ze strany publika. A v neposlední řadě mi dodávají elán hostující dirigenti a sólisté. Je na nich znát, že vystoupení v rámci velké symfonické řady Centra múzických umění města Herzliya považují za přínosné z hlediska hudebního i osobního. Pobyt v Izraeli je pro ně poutavou zkušeností.
  • Intenzivně spolupracujete s českými orchestry (Severočeská filharmonie Teplice, Plzeňská filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu), už asi víte, co od nich můžete očekávat. Co je pro zdejší hudebníky příznačné?
    Nejprve chci zdůraznit, že v České republice diriguji nesmírně rád! Tato země je blízká mému srdci. U nás na ni pohlížíme s vřelými sympatiemi už od dnů Masaryka a cítíme vděk za podporu Izraelského státu od samotného založení. Chtěl bych zmínit i svůj loňský koncert s Pražskou komorní filharmonií, který jsem si ohromně vychutnal. Na českých muzikantech je nanejvýš patrné a zjevné, že se mohou opřít o velkou silnou tradici. Poznáte to na jejich technice i stylu hry. Také cítím, že Češi jsou otevření novým nápadům, netradičním interpretacím.
  • Určitě patříte k lidem, kteří dokážou proměňovat své sny v realitu. Co byste rád uskutečnil v budoucnosti?
    Víte, rád bych řídil orchestry z nejrůznějších koutů světa. Také bych se chtěl zasadit o intenzivnější výměnu mladých sólistů mezi zeměmi, v nichž sehrála židovská kultura významnou roli, tedy kupř. mezi Českou republikou, Polskem, Německem. S pomocí mých spolupracovníků, mezi které patří Lubomír Herza a Eva Kalhousová, jsme už pár projektů připravili. Ale cítím, že můžeme a měli bychom udělat víc.
  • 29.10.2009 20:11:41 Redakce | rubrika - Koncerty

    Časopis 40 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Lípa Musica 2024

    Články v rubrice - Koncerty

    Hudební laboratoř aneb Orchestr na atomy

    Marek Němec s dirigentem Janem Kučerou

    Cyklus koncertů pro rodiny s dětmi Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s názvem Orchestr na dotek má v dev ...celý článek


    Musica Florea uvede další premiéru díla Jana Zacha

    Musica Florea a Collegium Floreum (Foto: Radek Matoušek)

    V rámci cyklu MUSICA FLOREA BOHEMIA 2024 chystá náš přední orchestr Musica Florea premiéru koncertu Jan Zach: ...celý článek


    FOK uvede Griegův klavírní koncert s Markem Kozákem

    Marek Kozák

    Ve Smetanově síni Obecního domu zazní 9. a 10. října 2024 Klavírní koncert Edvarda Griega v podání vynikajícíh ...celý článek


    Cyklus Stará hudba FOK zahájí Collegium 1704

    Collegium 1704

    V kostele sv. Šimona a Judy začne v úterý 1. 10. 2024 proslulý cyklus koncertů Stará hudba. Zahájí ho již vypr ...celý článek


    Relaxace při klasické hudbě pod vedením Ondřeje Tichého

    Muzikofiletický večer

    Pražští symfonikové opět zařadili do sezóny muzikofiletický večer v kostele sv. Šimona a Judy, při kterém moho ...celý článek



    Časopis 40 - sekce

    HUDBA

    Coldplay vydají nové album Moon Music

    Coldplay / Moon Music

    Skupina Coldplay patří k nejzásadnějším hudebním uskupením posledního desetiletí, mnozí je dokonce považují za celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Velikáni filmu... Oliver Stone

    Četa

    Četa
    První obětí války je nevinnost. Peklo vietnamské války v americkém filmu, oceněném čtyřmi Oscary (1986 celý článek

    další články...