zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cyrano odhodil svůj širák ve Zlíně

Z inscenace Cyrano (MD Zlín)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Soubor Městského divadla Zlín nastudoval romantickou klasiku pod vedením nového uměleckého šéfa Petra Veselého. Notoricky známou hru Edmonda Rostanda fantastickým způsobem přebásnil Jaroslav Vrchlický. Iluzivní scéna z dílny Milana Popelky - především v první části - zaplnila jeviště doslovností. Naopak tam, kde onen sympatický nosáč sype slova z rukávu, probíhá úporná snaha o naplnění obecně rozšířené představy o Cyranovi.

Obsazení titulní role se stalo kamenem, ba přímo trámem úrazu. Mužný Rostislav Marek, který jindy na menší ploše dokázal ve zkratce plasticky rozehrát postavu, plaše přistupuje k Cyranově výjimečnosti, obsah nadčasových, básnických slov se ve srozumitelném znění často nedostává přes rampu. Hercova osobnost se s Cyranem míjí v tragické poloze. Bohužel se nám do hlediště nedostane ani šarmu, ani lehkosti, která by zdobila Cyranův intelektuální humor, jenž hře přinesl podtitul „hrdinské komedie“.

Hrát Cyrana bez Cyrana nelze, proto se sypou i výkony dalších dějenosných postav. Laťku v průběhu jednání udržuje snad jen Luděk Randár jako padouch Hrabě de Guiche. Početný soubor divákům oddaně vytváří barvitou dobovou atmosféru v kostýmech Hany Knotkové. Herci šermují, křičí, bojují, hodují, vypadají při tom dobře… Chlapácký Rostislav Marek však neukázní své pohyby směrem k ladnosti a vznešenosti, stejně tak jako řeč. Není divu, že v minulé realizaci Cyrana (v roce 2000) dostal roli Kristiána.

Po přestávce je scénografie střídmější a účelněji zařízená. Herectví je soustředěnější, monumemtálnější. Efekty však nenahradí rozviklané stavební kameny v architektuře celé inscenace, která místy působí muzeálním, až ochotnickým dojmem. Patos na jevišti v hledišti místo dojetí vyvolává soucitný úsměv. Nitro diváka zůstává chladné i při dlouhém umírání hlavního hrdiny a dramatickém milostném míjení. Finále završí Cyranův rozpačitý odchod na Měsíc.

Největší kvalitou inscenace se ukazuje být její textová složka a stylizované davové výstupy v napínavém tempu. Umělecký kolektiv, který podědil režisér Petr Veselý, má jistě na víc. Věřím, že příští společná práce vezme lepší konec.

15.11.2009 23:11:33 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Účet: Kdo se jak (ne)vyrovná?

Adam Vacula a Jiří Hána (Účet)

Divadlo Bez zábradlí přináší od 19. září 2024 českou premiéru inscenace ÚČET od francouzského dramatika Clémen ...celý článek



Časopis 40 - sekce