zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Primabalerína Nikola Márová hostovala ve Finské národní opeře

Nikola Márová a Andrew Bowman (Zdroj: Sakari Viika)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

První sólistka baletu Národního divadla Nikola Márová se představila jako host Finské národní opery v Helsinkách, a to v LABUTÍM JEZERU. Hostování se uskutečnilo na základě pozvání uměleckého ředitele finského baletu Kenneta Greveho, tanečníka a choreografa, který minulou sezónu nastudoval svou novou verzi Labutího jezera v premiéře pro pražské Národní divadlo.

„Možnost vystoupit v Helsinkách mi Greve nabídl už před pražskou premiérou, protože se chystal představení nastudovat se svým souborem. Chtěl pozvat mne a Michala Štípu jako pár, z toho ale začátkem sezóny z finančních důvodů sešlo. Před říjnovou premiérou se jim ale zranila sólistka, která měla tančit druhou premiéru, takže mě požádali, jestli mohu přijet,“ vysvětluje Nikola Márová.

Jejím tanečním partnerem pro finské hostování byl první sólista Královského dánského baletu Andrew Bowman. Premiéry Labutího jezera ve Finské opeře se konaly 23. a 29. října 2009. Hostování se, jak už to v takových případech bývá, neobešlo bez komplikací. V Praze začala příprava baletu Faust (premiéra 5. a 6. prosince 2009), ve kterém Nikola rovněž vystupuje, vedení ji ale naštěstí uvolnilo. Do Helsinek odjela nejprve na pět dní zkoušet s novým partnerem. Ten ale musel na poslední chvíli zaskočit za zraněného kolegu a tančit i se sólistkou z prvního obsazení, na důkladné nazkoušení tedy nebyl čas. Před samotným představením zbyly na zkoušky pouhé dva dny. Jak se lze za tak krátkou dobu v tanci „najít“? Pro zkušené tanečníky nepředstavuje zásadní problém ztančit se po několika zkouškách, i když spolu pracují poprvé. „Naši práci komplikovala ještě další okolnost, Andrew byl krátce po vážné operaci kolene a musel tomu přizpůsobit některé prvky. Je vzrůstem menší než Michal Štípa, se kterým jsem zvyklá tančit nejen Labutí jezero, ale i další tituly, a rychle si zvyknout na jinou výšku partnera není vůbec jednoduché. Také měl naučenou trochu jinou techniku partneřiny, což vychází z různých druhů baletních škol, které jako tanečníci v určitých regionech studujeme. Snažila jsem se především přizpůsobit jeho návykům a představení jsme nakonec bezpečně zvládli.“ Choreografie představení byla až na drobnosti stejná jako v Praze, ale s větším počtem tanečníků. Původně byla s naší první sólistkou v plánu představení tři, nakonec zůstalo u druhé premiéry 29. října a jedné z listopadových repríz.

6.12.2009 11:12:44 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Články v rubrice - Zprávy

Páchová a Mishelashvili míří na hudební rezidenci

Alexander Mishelashvili (Foto: Kevin Foong)

Říjen bude v broumovském klášteře spojen s měsíční hudební rezidencí české zvukové umělkyně Lucie Páchové a gr ...celý článek


Kahánek pod taktovkou Hrůši s Bamberskými symfoniky

Ivo Kahánek a Jakub Hruša (Foto: Matouš Vlčínský)

Umělci vystoupí nejprve 6. října v Bayreuthu v Markraběcím operním domě, den poté pak přímo v sídle Bamberskýc ...celý článek


Gran Teatre del Liceu zahájí sezónu s Pavlem Černochem

Pavel Černoch (Lady Macbeth Mcenského újezdu)

Operou Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče otevře ve středu 25. září 2024 novou sezonu barcelon ...celý článek



Časopis 40 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Vidět filmem

Vidět filmem

Vidět filmem (1/6) - Mistři kamery éry němé
Objevný příběh Jana Kříženeckého a jeho následovníků, kteří na celý článek

další články...