zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bouře Naivního divadla

Kostýmní návrh P. Matáska k inscenaci Bouře

  

Když se soubor jehož hlavní repertoár tvoří hry pro děti a mládež, pustí do Shakesperova posledního díla Bouře, pak toto můžeme brát jako odvahu, dokonce dvojitou neboť inscenace Bouře se v Liberci již hrála (nebo hraje) ve velkém Šaldově divadle. Vedení divadla přizvalo ke spolupráci režiséra Michala Dočekala, jmenovaného šéfa činohry Národního divadla Praha, dále scénografa Petra Matáska, a když k tomuto týmu přidáme ještě skvělý překlad shakespearologa Martina Hilského, pak můžeme očekávat příchod opravdové bouře a to nejen od Ještědu.

Dočekal rozehrál Bouři v příjemné dramatické zkratce v důmyslné scéně Petra Matáska za doprovodu magické hudby, která dštila v rytmu úderného big beatu, někdy přesahovala až k romantické baladě. V této nadčasové inscenaci, kterou můžeme právem považovat za divadelní uvítání třetího tisíciletí, našlo výborné uplatnění světlo za použití video dotáček. Ty nebyly věcně ilustrující, ale svojí symbolikou přesně zapadaly do scénického soustrojí. Duch fantazie ovládl i kostýmy, a to nejen v bizarním ústroji Kalibána, jehož hlavní součást tvořily záchranné kruhy, či v démoničnosti Prospera.



Přesně odměřené a strhující výkony herců se nenechaly utlačit technickým doprovodem inscenace. Strojené až mafiózní gesta družiny kolem Alonsa, tvořily protiklad světu Prospera. Čarovné Prosperovo voodoo funguje znamenitě – přes hliněné torzo ovládá Alonsa, podobně vystupuje zakletá Miranda.
Působivá a vděčná je strhující scéna tria „hlupců“: Trinkulo, Stefano a Kalibán, kdy první dva opěvují hlupáky, přestože k nim sami patří. Tomu odpovídá i jejich samozvané jmenování do královské funkce.
Samotný Prospero v podání Zdeňka Peřiny vystupuje jako spravedlivý a moudrý šlechtic, který chce přivést protivníky k rozumnému usmíření. To se mu podaří za pomoci sluhy, větrného Ariela, který nastrojí vše jak má být. Zejména se mu podaří dát dohromady Mirandu (Jana Vyšohlídová) a Ferdinanda (Filip Homola), což představuje hlavní klíč k usmíření znesvářených bratrů – Prospera a Alonsa.
Bouře Naivního divadla působí velmi blahodárně a očistně.

William Shakespeare Bouře Překlad Martin Hilský; režie Michal Dočekal; výprava Petr Matásek, hudba Vít Brukner a Tomáš Procházka; dramaturgie Iva Peřinová.
Osoby a obsazení: Alonso, neapolský král (Zdeněk Peřina); Sebastian, jeho bratr (Michaela Homolová); Prospero (Milan Hodný); Antonio, jeho bratr (Zuzana Kolomazníková); Ferdinand, syn neapolského krále (Filip Homola); Kalibán, znetvořený divoch a otrok (Marek Sýkora); Trinkulo, šašek (Tomáš Bělohlávek); Stefano, sklepmistr a opilec (Helena Fantlová); Miranda, Prosperova dcera (Jana Vyšohlídová); Ariel, vzdušný duch (Markéta Sýkorová); Kapitán lodi (Markéta Sýkorová).
Premiéra Naivní divadlo Liberec 22. března 2002.

10.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Jean Gabin osobně

Jean Gabin

Jean Gabin osobně
Hrál přesně ve sto filmech a dokumentární portrét, který uvádíme, vytvořil jeho přítel Se celý článek

další články...