zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Agháta Christie v Damúze?

Arnošt Goldflam: Agátománie

  

Studio Damúza uvedlo v premiéře 12. dubna 2002 aktovku Arnošta Goldflama Agátománie. Počet kyticí při děkovačce plně odpovídal složení realizačního týmu, který byl až na hudební spolupráci ryze ženský. Pod vedením režisérky Marty Ljubkové účinkovaly Karolína Rottová a Paulína Böhmerová. Scéně dominovalo čtvercové plátno s několika průlezy, které ve hře znamenitě fungovaly. Další součástí scény byly dvě židle s opěradly ve tvaru sedící postavy, které do sebe navzájem zapadaly, vše z návrhu Petry Vykoukalové.

Goldflamův text je sám o sobě velmi silný. Zpracovává téma lidské stádnosti a individuality. Vedle sebe žijí dvě sousedky. Jedna, která má ráda své pohodlí, a pravděpodobně se živí prostitucí. Druhá je naopak nerada sama, a pomáhá druhým. Její náklonnost k lidem se promění ve vznik pomyslné sekty, kultu.



Režisérka Ljubková pracovala s oběma postavami výborně. Každou nechala vyprávět nejdříve o sobě, postupně došlo na odkrytí jejich společného příběhu. Případnou monotónnost rozbíjí nápaditými přesuny na scéně a pomyslným dialogem. Využívá projekce, při níž jsou s nadsázkou ilustrovány stoupající davy příznivců první protagonistky, nejdříve fronty lidí, dále kolony aut až po nudistické davy u táboráku.

Obě herečky přistoupily ke ztvárnění postav osobitým způsobem. Představitelka „Agáthy“ byla daleko více přirozenější, dobře si poradila s přerodem, kdy prostá a přirozená dobrosrdečnost se přeměňuje ve svatou vypočítavost. Moment, kdy čtvercový objekt na scéně funguje jako model zrcadla a průřezy v něm, využívá jako svatozář vytvořenou z přehozeného prostěradla, je působivý.
Naopak představitelka První dámy, hrála místy nepřirozeně až křečovitě. Poradila si s pasážemi, kdy popisuje styl svých upozornění, samozřejmě anonymním.

Inscenace i při využití místních syrových scénických prostředků (světel a hudby) určitě v Damúze nezapadne a můžeme ji doporučit. Nemyslete, pokud půjdete na představení s tím, že uvidíte další variaci na Agáthu Christí, tak nebuďte zklamáni, byť o určitý druh detektivky nepřijdete.
Arnošt Goldflam: Agátománie Režie a úprava Marie Ljubková, výprava Petra Vykoukalová. Hrají Karolína Rottová a Paukína Böhmová.
Premiéra 12. dubna 2002 ve studiu Damúza.

30.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 58. týden

Tři vstupenky na 26.

Tři vstupenky na 26.
Yves Montand, hvězda francouzského šansonu a jeho cesta ke slávě. Francouzský hudební celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Magdalena Kožená: Czech Songs

Přebal alba

Česká operní pěvkyně Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Jeden svět online přináší deset filmů

Venezuela: Země ztracených dětí

Festival Jeden svět uvádí deset filmů z letošního ročníku na své VOD platformě Jeden Svět online, která prošla celý článek

další články...