zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hamlet podle Mikuláška

Hamlet - P. Zatloukal

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Třetí inscenace projektu Provázkovských shakespearovských slavností (I. díl Jiří Jelínek a kol.: SHAKESPYRÉ - COMMEDIA PLNÁ OMYLŮ, II. díl Martin Huba: SMÍM PROSIT, LADY? MACBETH) přicestovala do Olomouce na májový festival Divadelní Flóry 2010, kam se soustředily inscenace nově zpracovávající světovou klasiku.

Režisér Jan Mikulášek, za asistence Martina Macháčka a dramaturgyně Barbary Vrbové, pojal hru po svém prokládajíc ji trefným a originálním výběrem hudby. Jeho stálý spolupracovník, výtvarník Marek Cpin navrhl neměnnou scénu s převahou šedé a černé barvy. Pochmurný dojem toto představení zanechalo v mnoha divácích. Kdo se poprvé setkal s prací tohoto interpretačního stylu, ten se ztrácel a těžko si mohl domů odnést zážitek hodný návštěvy pilíře světového repertoáru. Kdo často vídá Mikuláškovy inscenace, poznával mnohokrát užité charakteristické postupy zkratek a náhlých kontrastních změn v chování herců, kteří se střídavě mění v jakési mechanické loutky.

Herecký soubor Husy na provázku nesnadno „přepínal“ v různých úrovních stylizace. Někteří jakoby byli vděční za každý ucelený fragment civilně odříkaného textu. Mnoho herců v aranžmá nezvládlo srozumitelně přednést svůj text ve velkém sále olomouckého divadla. Kukátkové uzpůsobení prostoru naprosto neodpovídalo alternativnímu zpracování dané látky. Stěžejní scény v sobě neměly patřičný náboj a inscenace jako celek působila chladným a chaotickým dojmem. Efekty pohřbily jiné podmínky, osvěžení přinesl nový pohled na několik známých scén a epizodní vstupy synchronizované dvojice Rozencrantze a Guildernsterna.

Herecký vklad do představení, přímočarý Urbánkův překlad, jenž odkazuje k novátorskému nastudování na půdě Národního divadla v roce 1959.

I když se, dle mého mínění na základě shlédnuté festivalové reprízy, inscenační záměr právě pro zamýšlenou náročnost a polysémantičnost nepodařilo zcela naplnit, patří tato diskutabilní brněnská inscenace do dramaturgie právě této přehlídky „nové klasiky“.

12.7.2010 17:07:03 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Jeden svět online přináší deset filmů

Venezuela: Země ztracených dětí

Festival Jeden svět uvádí deset filmů z letošního ročníku na své VOD platformě Jeden Svět online, která prošla celý článek

další články...