zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tři mušketýři Jihočeského divadla

Constance (L. Krčková) a D´Artagnan (O. Veselý (F. P. Štoll)

  

Dobrodružným životem mušketýrů plným odvážných šarvátek, milostných příběhů, osudových křižovatek a překážek v podobě dvorních intrik, které vždy zdolávali s čistým štítem, pospolitostí a rytířskostí, jak je zachytil Alexandr Dumas, se nechalo inspirovat mnoho umělců. Svědčí o tom četné filmové a divadelní adaptace. Všichni do jednoho neměli ale k dispozici tak úchvatnou přírodní scenérii, kvalitní činoherní soubor a hodně režijních nápadů, jako v případě nastudování adaptace Tří mušketýrů v Jihočeském divadle České Budějovice, která je uváděna na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.
Dramaturgyně Olga Šubrtová a režisér Martin Glaser, kteří napsali divadelní scénář, zvolili jako nosnou postavu děje D´Artagnana. Nahlédneme do jeho dětství, pak jsme svědky jeho odchodu na zkušenou do Paříže, kde se setkává s krásnou, ale vdanou Constance, až po jeho roztržité setkání s mušketýry Athosem, Porthosem a Aramisem. Když k tomu přidáme, že Constance byla zároveň pradlenou a důvěrnicí francouzské královny Anny Rakouské, není nám divné, proč jsme se ocitli na královském dvoře. Ke královně Anně patří milenec – anglický vévoda Buckingham, dále právoplatný, ale podivínský manžel, Ludvík XIII. a intrikánský kardinál Richelieu. Příběh plný soubojů, převratů a napínavého děje nenechá na sebe dlouho čekat.

Režisér Martin Glaser použil v přiměřených dávkách vhodné divadelní koření. Příběh samotný není žádnou bulvární fraškou, přesto místy z bulváru čerpal. Divákovi nabídl soubojové scény s kordy nebo loučemi, akce s koňmi, ale i romantiku královského plesu. Rovněž vyhrála sázka na komično, například scéna Ludvík XIII. a Richelieu s Myledy pod kardinálským pláštěm, Buckingham, který na procházce v zahradě „nenápadně“ zneškodňuje Rochefortovy stráže, nebo již zmíněná scéna setkání mušketýrů s D´Artagnanem. Filmový střih, který dovoluje ve zvýšené míře použít právě jen krumlovská točna, se rovněž neminul účinkem.

Zamilovaná dvojice Constance (Lenka Krčková) a D´Artagnan (Ondřej Veselý) nás provázeli celým příběhem, byť jejich láska může být odsouzená z morálního hlediska. Lenka Krčková vytvořila Constance plnou dobrosrdečné šťávy, která dodá vždy útěchu a radost. Ondřej Veselý dokázal zahrát správného poblouzněného láskou romantického snílka na jednu stranu, na druhou pak odvážného muže, který za svoji statečnost zaplatí ztrátou Constance.
Mylady de Winter Adélky Kačerové byla prostě „děvka“. Předvedla důkladné erotično spolu s chladnou vypočítavostí v modelu důkladné agentky. K dalším bezcharakterním postavám se řadil Rochefort, šlechtic ve službách kardinálových, Martin Kubačák. Dostal velkou příležitost zahrát loajálního blba. Naštěstí nesklouznul ke stupidní jednoduchosti, byť se jí často dotýkal. Hlasově vytvořil rozcáplého mužíčka Hejkala, který vlastně za své nezdary ani nemůže, neboť jsou od něho žádány a očekávány. Nesmí být přeci chytřejší než samotný kardinál. Kubačák právem sklízel častý potlesk za jednotlivé bohatě vyzdobené a dobře vystavěné figury.

Tři mušketýři určitě nikoho nezklamou. Jediným zklamáním může být déšť, ale ten, jak místní vědí, se krumlovské točně díky geografickým podmínkám většinou vyhýbá. Neřiďte se tedy deštěm a do Krumlova si zajeďte. Třeba se dozvíte, zda královna stihne královi ukázat náhrdelník, který předtím darovala Buckinhamovi.

Tři mušketýři
Divadelní scénář podle románu Alexandra Dumase v překladu Jaroslava Vrchlického napsali Olga Šubrtová a Martin Glaser.
Režie Martin Glaser; hudba Petr Malásek; scéna Jana Zháňalová, kostýmy Lenka Rašková; choreografie Martin Pacek; šermy a souboje Petr Barvík; dramaturgie Olga Šubrtová.
Osoby a obsazení: D´Artagnan (Ondřej Veselý); Athos (Martin Hruška); Porthos (Martin Davídek); Aramis (Ctirad Götz); Ludvík XIII. (Petr Hanus); Anna Rakouská (Věra Hlaváčková); Buckingham (Roman Nevěčný); Richelieu (Jiří Ornest/ René Přibil); Mylady de Winter (Adéla Kačerová); Rochefort (Martin Kubačák); Constance (Lenka Krčková).
Premiéra 15. června 2002.

26.7.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 27. týden

Michal Tučný

Michal Tučný po 25 letech aneb Už nikdo neví
Hudební setkání "posledního kovboje" Michala Tučného a jeho př celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy legend - Banderas a Almodóvar

Pedro Almodóvar a Antonio Banderas

Antonio Banderas a Pedro Almodóvar – dokonalá dvojka
Mistr a jeho múza aneb dvojportrét umělců, kteří celý článek

další články...