zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Istanbul

Istanbul

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Společnost Alia Vox vydala nový projekt gambisty Jordiho Savalla. Z dílny tohoto guru barokní hudby přichází velmi překvapivý projekt s názvem Istanbul, v němž nás seznamuje s hudební kulturou Osmanské říše v době, kdy se svými operami sklízeli úspěch Antonio Vivaldi a Georg Friedrich Händel, královský dvůr ve Francii okouzlovala hra Françoise Couperina a Johann Sebastian Bach spokojeně muzicíroval v Köthenu. V tuto dobu byla obrovská Osmanská říše teprve na počátku svého úpadku a v Istanbulu se střetávalo mnoho kulturních prostředí zemí, které byly pod sultánovou vládou. Mezi mnohými vazalskými zeměmi byla také Moldávie, jejíž kníže Dmitrij Cantemir zde nějaké čas pobýval. Tento vynikající hráč na tanbur sepsal Knihu o vědě hudební, kterou věnoval sultánovi Ahmadu III., v níž zachytil celou řadu skladeb zdejšího kulturního prostředí. A právě ty se staly základem této nahrávky. Savall je doplnil o hudbu sefardských Židů a Arménů, kteří tehdy tvořili významnou etnickou část Osmanské říše, a několika improvizacemi. Vznikl tak pestrý soubor hudebního odkazu převážně nemuslimských kulturních společenství orientálního „barokního“ Istanbulu.

Výjimečný projekt si žádá výjimečné obsazení, a tak přesto, že se projekt realizoval pod hlavičkou souboru Hespèrion XXI, jsou tu ze Savallových tradičnějších spolupracovníků jen flétnista Pierre Hamon a perkusionista Pedro Estevan. Na ostatní exotické nástroje si přizval celou řadu hudebníků, kteří se těmto orientálním žánrům věnují, takže nás v bookletu čeká celá plejáda převážně arabských jmen. Citlivá volba interpretů se jednoznačně vyplatila a celý projekt je nejen dramaturgicky dobře vystavěn, ale vlastní nahrávka skýtá nevšední poslech na skutečně vysoké profesionální úrovni. Tím Jordi Savall jasně ukazuje, že přesto, že jeho hlavní doménou je především evropská hudba do počátku 19. století, jsou mu stejně blízké také žánry, vzdálené od tradičního vnímání evropské hudební kultury. Nevšední a podmanivý zvuk orientálních nástrojů zanese posluchače do dob, kdy Osmanská říše vládla nemalé části evropského kontinentu a kdy byl Istanbul multikulturní metropolí, kde se setkávalo mnoho etnik, náboženství a v neposlední řadě také politika a intriky křesťanských králů barokní Evropy. Tato nahrávka s vůní exotiky určitě potěší všechny obdivovatele Savallových projektů, netradičních dramaturgií i zájemce o hudbu orientálních kultur.

ALIA VOX AVSA 9870
ISTANBUL
Dimitrie Cantemir – „The Book of the Science of Music“ and the Sephardic and Armenian musical traditions
Hespèrion XXI a hosté, umělecký vedoucí Jordi Savall
Nahráno v Collégiale de Cardona v Katalánsku 12. – 15. 3. 2009, zvuková režie Manuel Mohino
Celkový čas 73:03
Zdroj Hudební rozhledy 09/2010 - Lukáš Vytlačil

3.10.2010 22:10:27 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - CD boxy

Magdalena Kožená: Czech Songs

Přebal alba

Česká operní pěvkyně Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Melodické skladby dua Tommy Lefroy se rozezní Futurem

Tommy Lefroy

Dívčí indie-rockové duo Tommy Lefroy, které tvoří zpěvačky a skladatelky Tessa Mouzourakis a Wynter Bethel, vy celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 28. týden

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou
Krásná herečka dovedla své celosvětové popularity využít ve prospěch celý článek

další články...