zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 09/11

Hudební rozhledy 09/11

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Plzeňská filharmonie má dnes nezastupitelné místo jak v kulturním životě západočeské metropole, tak i mezi ostatními českými tělesy. Byla založena před pětašedesáti lety pod názvem Plzeňský rozhlasový orchestr, který čítal 32 hráčů a jeho prvním šéfdirigentem byl Gabriel Vágner. Kromě rozhlasových snímků začal velmi brzy také vystupovat na koncertech pro veřejnost a v padesátých letech, kdy byl jeho šéfem jmenován Antonín Devátý, začal také pořádat abonentní cykly. Během let se u něho vystřídala celá řada vynikajících dirigentů jako např. Alois Klíma, Libor Pešek, Jiří Stárek, sir Charles Mackerras, Serge Baudo, Aram Chačaturjan, Martin Turnovský či Bohumír Liška, i světově proslulých sólistů, mezi nimiž nechyběli Igor Oistrach, Mstislav Rostropovič, Marie Podvalová, Beno Blachut nebo Ivan Moravec. Od roku 2009 je ředitelkou Plzeňské filharmonie Lenka Kavalová, šéfdirigentem Koji Kawamoto a hlavním hostujícím dirigentem Tomáš Brauner.

Sedmý ročník Hudebního festivalu Znojmo nabídl opět bohatý program, jehož významná část byla tentokrát věnována jednomu z pozapomenutých velikánů české hudby 18. století, Josefu Myslivečkovi. A patřil mu i vrchol festivalové přehlídky, nastudování jeho opery Motezuma. Toto výpravné a novátorské dílo, zvláště po stránce tematické, bylo u nás vcelku nastudováno a uvedeno vůbec poprvé. Několik jeho provedení se konalo na nádvoří bývalého minoritského kláštera (Jihomoravské muzeum), ostatní kvůli nepřízni počasí v jízdárně kláštera v Louce, kde se konala také derniéra. Hudebního nastudování se s orchestrem The Czech Ensemble Baroque ujal Roman Válek, s nímž spolupracovali režisér Michael Tarant, scénarista Jaroslav Milfajt a kostymérka Klára Vágnerová. V roli aztéckého vladaře vystoupil polský kontratenorista Jakub Burzynski, jemuž role rozervaného Moctezumy, zmítaného palčivými a zničujícími pochybnostmi, padla doslova jako ulitá.

Opera Paula Hindemitha Cardillac, kterou napsal již v roce 1926, a jako svou poslední premiéru na závěr uplynulé sezony ji v hudebním nastudování Roberta Jindry uvedlo Národní divadlo Moravskoslezské, je inspirována povídkou E.T.A. Hoffmanna. Příběh z Paříže Ludvíka XIV. je vpravdě detektivní, a jak je u Hoffmanna zvykem, poněkud přízračný. Věhlasný pařížský zlatník je natolik ovlivněn láskou ke svým výtvorům, že se od nich nedokáže odloučit a každého kupce vzápětí zavraždí. Příběh přepracoval sám Hindemith a opera existuje ve dvou verzích. Na evropských operních scénách ožívá však většinou verze první, která je považována za dramatičtější a kompaktnější. Hudebně se skladatel cíleně odvrací od postromantického stylu a melodičnosti, vrací se k polyfonii a postupuje podle principů Nové věcnosti, kdy využitím atonálních postupů, barevnosti instrumentace a efektními gradacemi a kontrasty dosahuje maximální emoční působivosti.

Mrazivý lednový den roku 1961. Malý sál moskevské konzervatoře je do posledního místa plný – na legendu jménem Vladimir Sofronickij je ostatně nabito vždycky. V sále panuje tlumený šepot, přecitlivělý umělec prý pije a to mu ničí zdraví. Není pravda, namítají druzí, je to jen sovětská propaganda, chtějí ho očernit a zdůvodnit, proč jej neposílají hrát na Západ. Když však klavírista vstoupí na pódium, je opravdu vidět, že v devětapadesáti na tom není fyzicky dobře. Vždyť mu lékaři už před třemi lety zakázali vystupovat veřejně. Na koncert jej z bytu musela opět doprovodit manželka Valentina – nesnese být sám v davu cizích lidí, děsí se veřejné dopravy. Při prvních tónech Chopinova nokturna však zavládne v auditoriu užaslé ticho. Je to tu zase, onen pocit, že ten zkoušený člověk za klavírem bere duši jednoho každého z posluchačů a hovoří k ní přímo, beze slov. Chopina podává Vladimir Vladimirovič jako nikdo jiný. Tolik poezie, překvapení, něhy a přitom pevné jistoty. Kolik svobody uvnitř řádu.

29.8.2011 18:08:10 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Časopis 27 - sekce

DIVADLO

Martin Hilský: Shakespeare a jeho hra slov

Martin Hilský (Zdroj: AGENTURA SCHOK)

Středeční večer (26. června 2024) patřilo Nejvyšší purkrabství Pražského Hradu opět Williamu Shakespearovi. Pr celý článek

další články...

HUDBA

Melodické skladby dua Tommy Lefroy se rozezní Futurem

Tommy Lefroy

Dívčí indie-rockové duo Tommy Lefroy, které tvoří zpěvačky a skladatelky Tessa Mouzourakis a Wynter Bethel, vy celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Víra tipy 27. týden

Dominik Duka

Večer lidí dobré vůle – Velehrad 2024
Přímý přenos tradičního benefičního koncertu. Na prostranství p celý článek

další články...