Papežka - láska je přeci jen nejsilnější lék
![Světlana Slováková v muzikálu Papežka](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1029685.jpg)
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJako šestou premiéru šedesáté sezóny uvedlo Městské divadlo Brno muzikál PAPEŽKA. Téma inscenace je velmi přitažlivé – příběh vesnické dívky, která se stane papežem… „Jsi chytřejší než papež…“ – jedna z prvních asociací, která může kohokoliv napadnout. A v podstatě prvoplánově o toto jde. Příběh nadaného děvčete, jejíž otec je farář a matka pohanka. Dalším tématem je úděl ženy a předsudky s tím spojené…. Hrdinka Jana má mnohé předurčené: inteligenci, talent vnímat druhé, pozorovat okolí, ale také zázračné léčitelské schopnosti.
Režisér Stanislav Moša zdůrazňuje ve svém pojetí i téma lásky a úděl ženy prosadit se. Jako druhý protipól těmto pozitivním směrům upozorňuje na předsudky, okultismus, ale zejména na intriky, kariérismus a prospěchářství. Hudební stránka i texty jsou na dobré úrovni. Vyzdvihnout je třeba práci choreografky Julie Poulet – ta dodala zejména sborovým scénám dynamičnosti, které dociluje zejména moderními pohybovými prvky v rytmu „stacatta“.
Představitelka Jany – Světlana Slováková - si poradila s vývojem postavy na výbornou. V mimice obličeje rozlišuje zamilované a snivé polohy, ale dokáže ve výrazu nabídnout i neústupnost a snahu prosadit se, nikoli ve jménu kariéry a na úkor druhých, ale naopak prosadit se ve prospěch druhých, se srdcem na dlani -bohužel i za cenu osobní oběti.
Výrazným negativním protipólem je postava Anastasia v podání Aleše Slaniny. Ten oproti Janě nabízí zničující prostředky pro dosažení svých cílů. Jeho výraz je místy až tak křečovitý, jehož příčinu může divák hledat v jeho nervozitě, v každém případě však jde o křečovité jednání postavy, která se utápí ve své nenávisti, jestliže mu silný a chytrý protivník klade do cesty překážky.
Jeho sokem je bezsporu Gerold v podání Roberta Jíchy. Ten prokazuje svou hereckou vyzrálost, dlouhodobou soustředěnou práci v souboru Městského divadla v Brně. I když se zdá být vůči Janě odtažitý, je to odstup podmíněný společenskými a hlavně vojenskými povinnostmi. Ve svých sólových výstupech dokáže nabídnout divákovi široké hlasové spektrum, za povšimnutí stojí duet s Anastasiem, kdy mu Gerold odhaluje jeho pravou tvář. Potvrzením působivosti jeho výkonu byl i několikerý potlesk publika.
Titul PAPEŽKA zaujímá v řadě dobrých muzikálových inscenací rovnoprávné místo. Silný osobní příběh Jany, která se ocitne ve víru společenských zvyklostí a institucionálních pravidel a zákonitostí, stojí za vidění. Láska je přeci jen nejsilnější lék.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách
![Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1088809.jpg)
Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát celý článek
OPERA/ TANEC
Káťa Kabanová pod taktovkou Jakuba Hrůši
![Corinne Wintersová (Káťa Kabanová)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r1188763.jpg)
L. Janáček: Káťa Kabanová
U příležitosti 170. výročí narození moravského hudebního génia uvádíme tragickou celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy legend - Banderas a Almodóvar
![Pedro Almodóvar a Antonio Banderas](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r1188845.jpg)
Antonio Banderas a Pedro Almodóvar – dokonalá dvojka
Mistr a jeho múza aneb dvojportrét umělců, kteří celý článek