Vladimir Bunin
Šestačtyřicetiletý pianista ruského původu (otec Vladimir Vasiljevič byl skladatelem) Vladimir Bunin není u nás umělcem zcela neznámým. K jeho sólovému koncertu (9. 9.) se agentura PAM agency spojila s pražským velvyslanectvím Maďarské republiky, neboť Buninův recitál patřil výhradně dílu Ference Liszta, jehož dvojí výročí (n. 1811, z. 1886) připadá na letošní rok. I když nejde o „ab-so-lutně“ kulaté jubileum (190 a 125 let), osobnost Lisztova významu si takové připomenutí nepochybně zaslouží – tím spíše, že Bunin volil z rozlehlého klavírního díla Lisztova skladby většinou u nás málokdy slýchané (parafráze na Schubertovy a Schumannovy písně, Balada č. 2 h moll, Sposali-zio z cyklu Léta putování, šestá z Uher-ských rapsodií, Valse oubliée č. 1, Con-solations č. 3 a „hitový“ Sen lásky).
Na tiskové besedě odpověděl Bunin na otázku, co je mu z Lisz-tova odkazu nejbližší, že preferuje skladby lyričtějšího charakteru, zejména pak cyklus Consolations; faktickým výkonem však potvrdil spíše své tíhnutí k ma-nuál-ní virtuozitě – snad proto, že těch opravdu lyricky laděných skladeb neobsahuje Lisztovo tvůrčí dědictví příliš mnoho a i v nich uplatňuje jejich autor také efektní prstovou brilanci. Po této stránce si ovšem Bunin uměl dobře poradit se všemi záludnostmi (oktávy, skoky, akordické sledy, prstové pasáže, ale také příjemně měkká „chopinovská“ výrazovost v Con--so-lations, rozkošně a s obdivuhodnou lehkostí zahraný Valse oubliée atd.); ukázal tak kromě technické vyspělosti i hezký expresivní tón, jímž podával elegickou kantilénu.
Prostředí kostela svatých Šimona a Judy jeho výkon ov-šem po zvukové stránce dost podstatně zkreslilo, takže ledacos znělo v zostřené a ar-ti-ku-lač-ně ne zcela zřetelné podobě; těžko říci, za co opravdu mohl pianista a co bylo dílem nepříznivých akustických podmínek. Vyčítat to jen Buninovi bylo by asi nespravedlivé; jeho po všech stránkách solidní a muzikálně docela přesvědčivý výkon zaslouží uznání a pro-bouzí chuť slyšet ho někdy v programově pestřejším recitálovém vystoupení v akus-ticky vlídnějším prostředí. Takto zůstal Buninův výkon – i s ohledem na to, že parafráze Schubertových a Schu-mannových písní nepatří zrovna k hu-debně nejcennějším dílům z Lisztovy pozůstalosti a mají po výtce spíše „improvizační“ ráz – jen dobře míněnou poctou velkému skladateli a pianistovi, který tak výrazně ovlivnil hudební kulturu v Evropě 19. století. Pořadatelům patří úctyplné uznání za vzornou organizační a propagační přípravu koncertu; chybělo snad jen pár slov o skladbách, s nimiž se asi větší část posluchačů setkala poprvé.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Páchová a Mishelashvili míří na hudební rezidenci
Říjen bude v broumovském klášteře spojen s měsíční hudební rezidencí české zvukové umělkyně Lucie Páchové a gr ...celý článek
Kahánek pod taktovkou Hrůši s Bamberskými symfoniky
Umělci vystoupí nejprve 6. října v Bayreuthu v Markraběcím operním domě, den poté pak přímo v sídle Bamberskýc ...celý článek
Gran Teatre del Liceu zahájí sezónu s Pavlem Černochem
Operou Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče otevře ve středu 25. září 2024 novou sezonu barcelon ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Dokumentární portrét Janžurka
Osobní, vtipný, dojemný a zcela otevřený film, který odhaluje nejdůležitější chvíle v profesním i soukromém ži celý článek
HUDBA
Coldplay vydají nové album Moon Music
Skupina Coldplay patří k nejzásadnějším hudebním uskupením posledního desetiletí, mnozí je dokonce považují za celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ celý článek