zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nulová gravitace

Ilustrační foto

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Markéta Kyliánová, matka choreografa Jiřího Kyliána, nevynechá téměř žádnou baletní premiéru. Paradoxně kvůli nahromadění společenských povinností nemohla být přítomna právě u té, která se konala na její počest. Markéta Kyliánová, v mládí rovněž tanečnice, totiž oslavovala v plné duševní i fyzické svěžesti neuvěřitelné jubileum - své sté narozeniny. (*28.3.1912).

Národní divadlo jí u této příležitosti věnovalo komponovaný večer pod názvem NULOVÁ GRAVITACE, na němž se podílel Balet Jihočeského divadla a Balet Junior Tanečního centra Praha. Obě instituce propojuje osobnost choreografa Attily Egerháziho, šéfa jihočeského baletu, který již více než deset let spolupracuje s Tanečním centrem Praha.

Na programu večera sestaveném z osmi skladeb se proto objevily vedle choreografií Samuela Delvauxe a Vlasty Schneiderové především jeho díla v interpretaci obou seskupení. První část představení se nesla více v odlehčené atmosféře. V "Undergroundu" S. Delvauxe zněla zpočátku jako podklad ženského sóla v bodovém světle a dueta hudba Amand Aranda , kterou vystřídala svižná balkánská dechovka Gorana Bregovič jako doprovod již měně svižného sboru. "Made in" vytvořil S. Delvaux na šansony Jaguese Brela rovněž v dvoufázové podobě - jako mužské sólo a posléze duet nepostrádající komické prvky. V "In and Out" Attily Egerháziho nastoupil vážnější tón. Před vertikální scénickou osou - bílým textilním pruhem, chvějícím se při doteku, se rozvíjí "taneční děj", k muži se přidává partnerka a prvnímu páru přistupují další dva, aby se všichni nechali unášet a materializovali v estetických figurách Dvořákovu hudbu.

Naopak Egerháziho ůCurtain up" odehrávající se v divadle na scéně může být groteskním obrazem přípravy představení, kterou si tanečníci s chutí užívají. Druhou část programu zahájilo "Paganini Pas de Deux" v choreografii V. Schneiderové, v níž se tanečníci ve vtipné pasáži sami stávají hudebními nástroji. Ticho, jazz a Elvys Presley doprávazeli Egerháziho duet "1+1" a Mozartova hudba "Pozdravy z Mirabell", velkolepou choreografii v kyliánovském stylu. Proslulým dílem samotného Jiřího Kyliána Un balllo, "tanec na (Ravelovu) hudbu, nic víc", byl pak celý program završen.

Divácky vděčné skladby všech tvůrců, doprovázené známými klasickými i populárními melodiemi, se zdály být poznamenány kyliánovským etetismem, smyslem pro humor a vyznačovaly se nápaditostí, i když v v provedení by bylo možné najít rezervy.

Dobře zvolený a vygradovaný program byl narozeninovým dárkem, z kterého by musela Markéta Kyliánová mít opravdovou radost (snad stihla alespoň reprízu). Tímto jí k jejímu výročí gratulujeme!.

2.4.2012 23:04:53 Helena Kozlová | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Balet ND uvede světovou premiéru pohádky

Alice Petit (Slunečník,Měsíčník a Větrník Slunečník,zkoušky)

Balet Národního divadla zve všechny diváky na světovou premiéru pohádky, která je zakořeněná v našich kulturní ...celý článek


Operní tragédie Otello na jevišti Státní opery

Olga Busuioc a  Denys Pivnickij (Otello)

Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V ...celý článek



Časopis 40 - sekce

HUDBA

Fenomén Dracula dorazil do Plzně

Jozef Hruškoci, Natálie Dvořáková (Dracula)

Divadlo J. K. Tyla jako první české mimopražské divadlo uvádí legendární muzikál autorů Karla Svobody, Zdeňka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival Film a architektura 2024

DEPOT – Reflecting Boijmans

Mezinárodní filmový festival Film a architektura zaplní již od čtvrtka 26. září do úterý 1. října 2024 kina v celý článek

další články...