Jaroslav Smolka o dramturgické linií
Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného určena pro interprety, kteří nepřesáhli věkový limit 26 let. Předsedou poroty je jmenován prof. Peter Toperczer. Pro vítěze budou vedle peněžních ocenění připraveny i zajímavé příležitosti k uměleckému uplatnění: koncerty v Japonsku, koncertantní vystoupení s jed-ním z před-ních českých symfonických orchestrů, rozhlasové nahrávání a další.
K zodpovězení otázek, které se týka-jí organizačních zásad, dra-maturgické linie jednotlivých kol a veš-kerých zajímavostí se soutěží spojených, jsem si přizvala jejího uměleckého ředitele, prof. Jaroslava Smolku.
Potřebu nové soutěže vyvolaly zejména prudce zvýšené nároky na úroveň i renomé mladých umělců, kteří v průběhu studia či po něm prokázali oprávněnost ambicí na profesionální sólistickou dráhu. Ruku v ruce s tím, jak se objevují technicky i umělecky neuvěřitelně zralé osobnosti mladých klavíristů, rostou obecné nároky na mladé lidi, kteří se chtějí profesionálně věnovat sólistické a ko-mor-ní dráze. K to-mu, aby se prosadili, potřebují nějaký průkazný úspěch a tím je třeba umístění v některé z vrcholných interpretačních soutěží. Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného by měla být další takovou šancí, která je dostupná v České republice.
Ano, ale potřebu náročné mezinárodní soutěže v České republice vedle zahraničních akcí takového druhu naléhavě pociťujeme také ve vztahu k uplatnění významných hodnot české hudby v repertoáru domácích i zahraničních mladých klavíristů. Každá taková soutěž totiž svými repertoárovými nároky podstatně ovlivňuje programovou skladbu při debutu špičkových interpretů, kteří z ní vyšli. Proto jsme soutěž zaštítili jménem nejvýznamnějšího českého klavíristy 20. století Rudolfa Firkušného, v chlapeckém věku žáka Leoše Janáčka a ve 30. až 90. letech světově proslulého sólisty. V zahraničí vykonal nesmírně mnoho pro šíření české klavírní tvorby od Smetany až po modernu a pro-ka-zoval srovnatelnost jejích kvalit se špičkovými klavírními díly předních světových skladatelů 19. a 20. století i jedinečnost hodnot české hudby. Proto se soutěžní podmínky vedle požadavků na interpretaci nejvýznamnějších děl světových mistrů soustřeďují ve jménu tradice Rudolfa Firkušného právě k výběru z umělecky nejvýznamnějšího českého repertoáru.
Samozřejmě. V prvním kole mají kandidáti na výběr vedle libovolné dvojice Preludia a fugy z Temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha jednu z kon-cert-ních etud Ference Liszta, Fryderyka Cho--pina nebo Bedřicha Smetany, povinnou skladbou budou Smetanovy Tři poetické polky op. 8 nebo výběr z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. V dru-hém kole je první předepsanou skladbou rychlá věta z klasické sonáty Josepha Haydna, Wolfganga Ama-dea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta nebo klasiků českého původu Jana Ladislava Dusíka či Jana Václava Huga Voříška. Dále je tu libovolná skladba Bedřicha Smetany v do-poručené délce kolem 10 minut, výběr skladby některého z kla-si-ků moderny první poloviny 20. století, Maurice Ravela, Igora Stravinského, Sergeje Prokofjeva, Bély Bartóka nebo také Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Josefa Suka a Vítězslava Nováka, a konečně soudobá skladba vytvořená v druhé polovině 20. století - nejlépe z tvorby vlastní kultury.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Festival 4 + 4 dny v pohybu odkrývá svá Místa činu
Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu, který se uskuteční v Praze ve dnech 4. až 13. října 20 celý článek
HUDBA
Saxofonistka Nubya Garcia vydává album Odyssey
Nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia vydává na značce Concord Jazz nové album nazvané Odyssey. Na celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Frank Sinatra
Tony Rome
Proč si špinit ruce, když to za pár dolarů může vyřídit Tony Rome! Frank Sinatra jako soukromý de celý článek