zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pelleas a Melisanda v Národním divadle Praha

Pelleas a Melisanda. Philippe Do a Veronika Hajnová

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Na neděli 30. září 2012 připravila Opera Národního divadla premiéru inscenace PELLEAS A MELISANDA. Její uvedení vychází přesně na rok, ve kterém si umělecký svět připomíná 150. výročí narození hudebního skladatele Clauda Debussyho a také spisovatele Maurice Maeterlincka, kteří jsou autory této opery.

Setkání hudby Clauda Debussyho s textem belgického spisovatele Maurice Maeterlincka je příkladem dokonalého splynutí tónu a slova. V Maeterlinckově hře Pelleas a Melisanda (1892) Debussy našel dlouho marně hledanou inspiraci a předlohu pro svoji první a zároveň poslední dokončenou operu. Světová premiéra Debussyho hudebně dramatického díla se uskutečnila 30. dubna 1902 v pařížské Komické opeře a stala se milníkem v dějinách tohoto žánru, když ovlivnila řadu skladatelů 20. století.
„Pellem a Melisandou obohacujeme repertoár Národního divadla o významné impresionistické dílo. Francouzská opera je mezi našimi pravidelnými tituly zastoupená jen velmi sporadicky a výročí narození obou autorů je navíc pro jeho uvedení skvělou příležitostí“, soudí šéfdramaturg Opery Národního divadla Pavel Petráněk.

Režie nové inscenace, kterou Opera uvede na jevišti Národního divadla, se ujal její umělecký šéf Rocc. Ten se současně představí také jako autor scénického řešení a výtvarník kostýmů, na kterých spolupracoval s módním návrhářem Miroslavem Sabo. Ve svém pojetí inscenace chce navázat na první uvedení Maeterlinckovy hry na prázdné scéně za tylovou oponou a zhmotnit svoji ideu „opera povera“ o nematerialitě divadelního prostoru, kdy pohyb herců je nedílnou součástí vytváření scénografie.
„Minimalistické scénické pojetí prostoru bude pro naši inscenaci specifické. Důležitou roli v něm bude hrát herecká akce podpořená světlem. Výtvarné řešení kostýmů vychází s nadsázkou řečeno z uniformních socrealistických předloh a kontextů. Univerzální, jednoduché a abstraktní výtvarno klade velký důraz na hudební stránku díla“, představuje základní výtvarnou myšlenku inscenace Rocc. Hudebního nastudování, které bude pro chystanou inscenaci Pelleas a Melisanda hrát klíčovou roli, se ujal Jean-Luc Tingaud.

Claude Debussy: Pelleas a Melisanda - 30. září a 2. října 2012 v 19:00, Národní divadlo.
Hudební nastudování: Jean-Luc Tingaud; režie a scéna Rocc; kostýmy Rocc, Miroslav Sabo; sbormistr Martin Buchta.
Premiérová obsazení: Philippe Do; Kateřina Jalovcová / Veronika Hajnová; Jiří Sulženko; František Zahradníček; Kristián Kašpar / Marek Janda; Roman Vocel a Yvona Škvárová. Inscenaci uvádíme poprvé v Praze v originálním francouzském jazyce. V sezoně 2012/2013 bude uvedena sedmkrát.

1.10.2012 21:09:44 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Dílo Jiřího Kyliána Moving Still v ND

Jiří Kylián

Ojedinělý tvůrčí počin, který v uceleném zážitku umožní vychutnat si kreativní myšlení legendy světové choreog ...celý článek


Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v nové nahrávce

Přebal alba

Vydavatelství Supraphon a Národní divadlo v Praze ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka vydávají dvojalbum s no ...celý článek



Časopis 27 - sekce

DIVADLO

Martin Hilský: Shakespeare a jeho hra slov

Martin Hilský (Zdroj: AGENTURA SCHOK)

Středeční večer (26. června 2024) patřilo Nejvyšší purkrabství Pražského Hradu opět Williamu Shakespearovi. Pr celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 27. týden

Povídky malostranské

Povídky malostranské (1/3)
Květa Fialová a Viktor Preiss v televizním zpracování povídek Jana Nerudy O měkk celý článek

další články...