zvláštní poděkování
Quantcom.cz

(Staro)nové baletní inscenace 2012/13

Anna Karenina - Divadlo J.K. Tyla Plzeň

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Převážně šum labutích křídel, ale také svist samurajských mečů nebo hity Beatles - takové rozpětí má nabídka nových tanečních zážitků, které nachystaly divákům v této divadelní sezóně baletní soubory v České republice.

V Divadle J. K. Tyla v Plzni je na programu (ve Velkém divadle) taneční adaptace slavného románu L.N. Tolstoje ANNA KARENINA, kterou vytvořil, choreagrafuje a režíruje Libor Vaculík za hudební spolupráce Petra Kofroně. V hlavních rolí vystoupí Zuzana Pokorná a Michaela Musilová.
Na 23. března 2013 je pak v Komorním divadle naplánována Lorcova KRVAVÁ SVATBA v choreografii Gabriely Vermelho, - "příběh sám o sobě tak silný, že je ho možno „nezředěně“ odvyprávět snad jakoukoliv formou".

V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích již diváci shlédli (12. října) taneční večer pod názvem BEZ GRAVITACE, čtyři moderní skladby současných autorů - Běžné případy Rui Horty, Mariin sen Petra Zusky a dvě choreografie uměleckého šéfa jihočeského souboru Attily Egerháziho Bez gravitace a Ztracené iluze.
Na 19. dubna 2013 je přichystáno pásmo současného tance Na scénu v choreografii Attily Egerháziho a Mária Radačovského, "taneční divadlo ve třech obrazech".

Severočeské divadlo opery a baletu v Ǔstí nad Labem soustředilo své taneční premiéry do počátku jara, na 2. února 2013 připadnou Baletní miniatury II , "pokračování" barevného tanečního koktejlu, který “namíchal” v nápadité režii a choreografii sólista baletu Vladimír Gončarov a který si brzy našel své příznivce. Na repertoáru nebude chybět klasika v podobě LABUTÍHO JEZERA P. I. Čajkovského v choreografii a režii šéfa souboru Vladimíra Nečase (avizováno na 1. března 2013).
23. listopadu vtrhli na scénu The Beatles - The Doors - taneční výpověď nejenom jedné generace, která evokuje dobu a věčné hity těchto slavných kapel v choreografii a režii Igora Vejsady za podpory živé hudby skupiny The Boom a (nebo) Formani Memory.

V libereckém Divadle F.X. Šaldy byl nově uveden Čajkovského LOUSKÁČEK (premiéra 19. října). Nejde ale o klasický přepis, se čtrnácti lidmi na jevišti by to ani nebylo možné. Je to spíše hra na Louskáčka, také má podtitul – sen dítěte našeho věku a odehrává se v současnosti.

V Ostravě v Divadle Jiřího Myrona právě proběhla premiéra baletu POSLEDNÍ SAMURAJ japonského skladatele a hudebníka Ryuichiho Sakamota -napínavý a dojemný příběh o dobrodružstvích mořeplavce Adamse a jeho lásce k japonské aristokratce Sakuře v Japonsku na počátku 17. století, příběh volně inspirovaný knižním bestsellerem Shogun a jeho filmovou verzí Poslední samuraj, který byl převeden do baletní řeči kanadským choreografem Ericem Trottierem a šéfem ostravského baletu Igorem Vejsadou. Ani zde se konzervativnější publikum nemusí obávat, dostane se mu Labutího jezera v choeografii Igora Vejsady (premiéra 2. května v Divadle Antonína Dvořáka).

V Moravském divadle v Olomouci se objevilo po deseti letech v novém nastudování Hany Vláčilové a Roberta Balogha rovněž LABUTÍ JEZERO (premiéra 2. listopadu).
Divadelní sezónu ovšem zahájil již počátkem září projekt Balet Gala v režii šéfa souboru Roberta Balogha, u jehož zrodu stála myšlenka představit příznivcům olomouckého baletu kompletní soubor a milovníkům žánru nabídnout průřez klasickými tituly v ukázkách z inscenací Carmen, Don Quijote, Corsair či Bajadéra, Romeo a Julie, Amadeus či Louskáček.

V Národním divadle v Brně (v Janáčkově divadle) byl 19. října uveden v premiéře balet LUCIDOR A ARABELLA. Jeho podkladem je povídka rakouského básníka a dramatika Hugo von Hofmannsthala, který ji později přepracoval jako libreto pro operu Richarda Strausse Arabella. Osudové drama ženy, nucené okolnostmi k nesnesitelnému sebezapírání zpracoval na hudbu Alexandra Glazunova do taneční podoby Youri Vamos.
Na jaro (19. dubna 2013) připadne premiéra neoklasického baletního večera složeného ze tří jednoaktových choreografií - Zasněná noc Ralfa Dörnena na hudbu A. Schönberga, Motýli světově proslulého choreografa Rami Be’era na hudbu A. Claudeho a Osudové lásky Mária Radačovského s hudbou P. I. Čajkovského.

A nakonec Národní divadlo v Praze. 25. října zde úspěšně zahájila sezónu AMERIKANA III, večer tří amerických choreografů v nastudování jejich přímých amerických žáků a v druhé polovině divadelního roku - 28. února 2013 je na programu pohádkový balet ČARODĚJŮV UČEŇ, k němuž libreto sepsala trojice autorů - Jan Kodet, Martin Kukačka a Lukáš Trpišovský, hudbu složil Zbyněk Matějů a režie a choreografie se ujal Jan Kodet.

17.12.2012 21:12:44 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Články v rubrice - Zprávy

Páchová a Mishelashvili míří na hudební rezidenci

Alexander Mishelashvili (Foto: Kevin Foong)

Říjen bude v broumovském klášteře spojen s měsíční hudební rezidencí české zvukové umělkyně Lucie Páchové a gr ...celý článek


Gran Teatre del Liceu zahájí sezónu s Pavlem Černochem

Pavel Černoch (Lady Macbeth Mcenského újezdu)

Operou Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče otevře ve středu 25. září 2024 novou sezonu barcelon ...celý článek


Kahánek pod taktovkou Hrůši s Bamberskými symfoniky

Ivo Kahánek a Jakub Hruša (Foto: Matouš Vlčínský)

Umělci vystoupí nejprve 6. října v Bayreuthu v Markraběcím operním domě, den poté pak přímo v sídle Bamberskýc ...celý článek



Časopis 40 - sekce

HUDBA

Sylvie Kreusch představí ve Futuru svoji průkopnickou tvorbu

Sylvie Kreusch

Velké a odvážné emoce, brutální a expresivní lyrika, cit pro popové stylizace i experimentování. To je belgick celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Frank Sinatra

Tony Rome

Tony Rome
Proč si špinit ruce, když to za pár dolarů může vyřídit Tony Rome! Frank Sinatra jako soukromý de celý článek

další články...