Opavská romantika
![Loupežníci v Opavě (Foto archív)](http://www.scena.cz/fota/db/cas2505.jpg)
Základním dojmem z premiéry u nás prakticky nehrané opery Giuseppe Verdiho Loupežníci ve Slezském divadle v Opavě (premiéra 13. 10.) je ohromující proud romantické hudby a romanticky rozevlátých obrazů. Inscenace se odvíjí od precizního hudebního nastudování dirigenta Jana Snítila, který zase jednou přivedl opavský orchestr ke koncízní souhře a zvukově ho vyladil od ztišených míst k mohutnému fortissimu romantických vášní a osudových událostí. Dirigent také správně upřednostnil energická až rychlá tempa, která korespondují s charakterem partitury i s jednoduchým, a právě proto účinným režijním řešením Josefa Nováka. Režisér stylizoval jednoduché výjevy na otáčející se tmavé šikmě, doplňované jen nejnutnějšími rekvizitami a výtvarnými detaily a modelované především světlem. Díky točně se jevištní obrazy ženou dopředu stejně dravě jako Verdiho hudba. Herecky režisér pěvcům předepsal jen rozevlátá gesta a postoje v duchu romantických obrazů a zjevně se, zvláště v celkovém aranžmá, inspiroval i dobovými preromantickými ilustracemi původní Schillerovy hry. Tedy předepsal herectví nanesené tlustým štětcem, které se v tomto případě správně neutápí v detailech, ale jasně určuje základní dramatické charaktery. Výsledkem je ono v úvodu zmíněné razantní gesto inscenace.
V Opavě se také podařilo soustředit dobré obsazení tří ze základní čtveřice postav, podstatně hůře již bylo s vedlejšími postavami. Jeviště ovládl hostující Nikolaj Někrasov v roli Francesca Moora, dokonale úlisného padoucha, jemuž pěvec dodal tvárný sebejistý hlas a demonstrativně názorné jevištní jednání. Role Carla Moora se po delší době strefila do nejlepších schopností Michala Vojty, který ji odvedl s potřebnou hereckou i pěveckou energičností, přesně intonoval a uplatnil sílu i hrdinný témbr svého hlasu. Václav Marek poskytl postavě Massimiliana Moora ušlechtilý hlasový projev a měkce zazpívanou kantilénu. Pouze Katarína Kramolišová řadu pasáží nezvládla intonačně, občas v míře neudržitelné, přestože jde o hlasově pozoruhodně vybavenou pěvkyni a tvárnou herečku. Sbor střídala lepší okamžiky s horšími, občas dirigenta brzdil v rozletu a je také zřejmé, že není ideálně obsazený.
Tajemný Zdeněk Smetana, který stejně jako v loňské sezoně sestavil dramaturgický plán a jehož identitu ředitelka Sylva Gapková stále odmítá prozradit, tedy volil dobře. Inscenace se bude hrát v Praze v rámci dalšího ročníku festivalu OPERA 2003.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Legendární komedie Činoherního klubu
![Tři v tom (Činoherní klub)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1188823.jpg)
Tři v tom
Jak vyvdat dvě dcery a služku, zvlášť když otec nemá ani ponětí, že už je nejvyšší čas... Legendá celý článek
HUDBA
Benátská! s Impulsem slaví 30 let
![Suzi Quatro](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r888871.jpg)
Scooter, Suzi Quatro & Slade Benátská! s Impulsem oslaví svojí třetí dekádu třemi velkými S. Poslední červenco celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 27. týden
![Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r1188767.jpg)
Eiffelova věž: Architektonické dobrodružství
Už přes 130 let se majestátně vypíná do více než třísetmetrové celý článek