zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lucidor a Arabella - pořádná baletní smršť

Z inscenace baletu Lucidor a Arabella

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Téma, které si vybral pro svůj balet Lucidor a Arabella maďarský choreograf Youri Vamos, bychom dnes asi nazvali “transgendrovým“. V roce 1910, kdy povídka vídeňského spisovatele a dramatika Hugo von Hofmannsthala, na níž je librteo baletu založeno, vznikla, šlo o psychologickou studii lidských citů a nepravé identity, o morální uplatnění fyzikálního pravidla “efektu motýlích křídel”, kdy z malého ospravedlnitelného podvůdku se rozvine velká tragedie, která zasáhne osudy několika lidí.

Ovdovělá matka se dvěma malými dcerami se nechá kvůli zvláštním podmínkám dědictví svést k tomu, aby dceru Lucii přeměnila na chlapce – Lucidora. Pohřeb, sezení u notářea (Ivan Popov) zoufalá gesta matky- paní von Murské (Kateřina Nováčková) – už propracování tohoto úvodního čísla naznačuje, v jaké vysoké výrazové i interpretační úrovni se celé dílo bude pohybovat -to vše se odehrává v temné atmosféře prologu.

Uplynou léta a z Lucie - Lucidora (Ivona Jeličová) je dospělý mladý muž. Hraje sám se sebou šachy a zábavy jeho rozjásaných vrstevníků – mladých dívek a hochů s tenisovými raketami, jejich vtipkování a milostné hrátky- jej zdánlivě nezajímají. Příroda se ale nedá zapřít a i Lucidor je zamilován. Potíž je ovšem nejen v tom, že k objektu svého zájmu si může dovolit jako muž pouze chlapské kamarádství (pokud jde o gaye, situace v té době nebyla ještě zdaleka tak uvolněná jako dnes) ale i v tom, že Vladimír (Filip Veverka) miluje Lucidorovu sestru Arabellu (Morgane Collagentes) a ta směřuje svou náklonost k Adrienovi (Vladzimir Ivanov). Už jen tento komplikovaný citový propletenc by mohl být zdrojem nikoliv jen jedné ale i několika tragédií.

Lucidor prožívá svou lásku “virtuálně” - ve snech a v zamilovaných dopisech, které píše Vladimírovi na místě Arabelly – podobně jako Cyrano Roxaně.

Ve svém pokoji odkládá mužské šaty a obléká se jako žena a jako žena se i projevuje – ale není to tak jednoduché – po nustálém předstírání se mu (jí) mužská nonšalantnost a neohrabanost natolik zadřela pod kůži, že něžnost a křehkost ženské přirozenosti si svou platnost musejí postupně vydobývat a prodírat se s úsilím navenek. Vamos a vynikající vykonavatelka jeho choreografických příkazů Lucidor – Lucie - zde pracují s nesmírně jemnými nuancemi na hraně mužství a ženství a není divu, že Ivona Jeličová byla nominována za tuto roli na Thálii 2012. Jako ozvěna k milostné touze Lucie po Vladimírovi v prvém plánu touží za transparentní oponou v pozadí stejně marně Vladimír po Arabelle a oba nešťastní milovníci završují své party ve stejném zoufalém gestu.

Podobné inscenační kouzlo je využito i ve scéně, kdy Lucie, naprosto zničena sňatkem Vladimíra s Arabellou, ke kterému však sama přispěla svými korespondečními intrikami, se svíjí bolestí ve svém pokoji a další drama se odehrává v zadním plánu za oponou, kde o svatební noci Arabella odmítá Vladimíra a přiznává pravdu o dopisech. Vladimíra i Lucie své prožitky sdělují každý po svém ale v závěru se jejich rozervanost a žal synchronizují opět v jediné figuře.

Tento emotivně nesmírně silný okamžik ještě graduje v situaci, kdy Vladimír si přijde k Lucidorovi pro vysvětlení a dozví se celou pravdu. Lucie dožadující se lásky se jej snaží objímat a líbat, Vladimír ji v okamžité nenávisti odmršťuje, smýká s ní o zem. Je to drsná scéna (pod níž by se mohli podepsat Nanohach nebo jiný český soubor contemporary) mrazí z ní. Do nenávisti se brzy vtírá soucit, ani ten nezabrání Lucii, aby si nevzala život. Ǔplný závěr, kdy Vladimír drží v rukou umírající Lucii, pak vhání slzy do očí.

Psychologicky i choreograficky mistrně propracované a skvěle podané nesjou jen obě hlavní postavy ale i role matky -ustrašené paní von Murské, zmanipulovaná notářem – darebákem, který stále promýšlí nějaké nekalosti, naivní a jednoduchá Arabella a její skutečná láska podobných vlastností - Adrien. Základem Vamosova pohybového vyjadřování zůstává klasika v originálních a různorodých variacích, charakterizujících výstižně jednotlivé hrdiny a umožňujících výbornou čitelnost a orientaci v ději.

Samotné dění je umocněno vhodným odpovídajícím vizuálním rámcem (scéna a kostýmy Michael Scott) - "impresionistický" obraz parku, mládež v lehkých světlých oděvech v prvním dějství, "čechovoský" nábytek - bílé židle, postel, skříň, jako kontrast a překvapení - přepych a nádherná barevnost tanečního sálu a tanečních rób na plese nebo svatební scéna.

Pro svůj balet si Vamos vybral hudbu Alexandera Glazunova, kterou používá k identifikaci osob a jejich pocitů neméně originálním způsobem než choreografii. V podání orchestru Janáčkovy opery Národního divadla v Brně pod taktovkou Pavla Šnajdra to byl ještě jakýsi bonus navíc.

Objevují-li se v mimopražských divadlech stále častěji záblesky kvalitních tanečních představení, tak v podobě brněnské inscenace Vamosova baletu, který měl premiéru loni v říjnu, dorazila do Národního divadla v Praze pořádná smršť.

11.2.2013 20:02:32 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 40 - sekce

HUDBA

Michael Kocáb oslaví narozeniny s FOK

Michael Kocáb

Michael Kocáb oslaví 17. října 2024 v Divadle Hybernia 35. výročí svých 35. narozenin. Duší věčně mladý rocker celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 40. týden

Marcello Mastroianni (Buď zdráv, umělče!)

Řidič slečny Daisy
Když se potkali poprvé, zdálo se, že je nemůže nic sblížit. Americký film oceněný čtyřmi celý článek

další články...