Jaroslav Funke mezi konstrukcí a emocí
autor: Z webu
zvětšit obrázekMoravská galerie v Brně uspořádala výstavu věnovanou Jaroslavu Funkemu (1896-1945), který patřil mezi novátory moderní fotografie.
Podobně jako Jaroslav Rössler, Man Ray, László Moholy-Nagy, Albert Renger-Patzsch, Alexander Rodčenko, Paul Strand, Edward Weston a další se Funke vydal na cestu k abstrakci, která vyústila v jeho vlastním -ismu, "fotogenismu".
Reagoval také na kubismus a vytvořil vzorová díla nové věcnosti a konstruktivismu, stál nejblíž Bauhausu. V průběhu dvacátých let akceptoval jako jeden z prvních také iracionální směry, poetismus a surrealismus.
Na Bretonově pojetí zázračného setkání založil po polovině třicátých let svoji "emoční fotografii". Byl typickým všestranně vzdělaným intelektuálem své doby, avantgardistou, který musel vždy alespoň o krůček předstihnout své současníky. Mezi fotografy z Čech byl společně s Rösslerem ve dvacátých letech jedinou osobností, která se orientovala v internacionálním kontextu avantgardní fotografie a výtvarného umění. V době mezi dvěma světovými válkami, v nově vzniklé Československé republice, ovlivňoval Funke fotografické dění nejen svým dílem, ale také rozsáhlou teoretickou, kritickou, organizátorskou, redaktorskou a zejména pedagogickou činností. Amatér a zpočátku zanícený vůdce opozice proti všem autoritám se shodou okolností stal fotografickým pedagogem nejprve na tzv. "slovenském Bauhausu" v Bratislavě (od 1931) a pak na Státní grafické škole v Praze (od 1935), vedené Ladislavem Sutnarem. Měl tedy jedinečnou možnost své přesvědčení i znalosti šířit, a to i v době, kdy to v okolních zemích, zejména v Německu, nebylo možné.
Výstava "Jaroslav Funke mezi konstrukcí a emocí" přiblížuje především logiku utváření a proměn Funkeho tvorby. Od předchozích prezentací se liší především zasazením Funkeho díla do kontextu evropské avantgardní fotografie a kultury.
Bez Funkeho by česká fotografie vypadala jinak. Funke byl nejen průkopníkem nové fotografie, nýbrž i výrazným představitelem "nové vize", nového vizuálního umění. Měl svůj podíl snad ve všech oborech, v nichž fotografie rozšiřovala své kulturní poslání a užitné funkce. Zemřel jako nepřímá oběť druhé světové války, když vinou bombardování Prahy nemohl být včas operován.
Vystaveny jsou zde Funkeho fotografické práce z majetku Moravské galerie v Brně i ze sbírky Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Další zapůjčené exponáty pocházejí z autorovy pozůstalosti, případně z dalších veřejných a privátních sbírek.
Výstava "Jaroslav Funke mezi konstrukcí a emocí" probíhá v Moravské galerii v Brně do 19. ledna 2014.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ ...celý článek
Josef Pepan Balek: Praha - pohledem malíře a snílka
V prostorách Dvorany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se v úterý 24. září 2024 pod záštitou mini ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Sympozium PQ Technologie v divadle
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16.–18. října 2024 pořádá odborné symp celý článek
HUDBA
Kapela Bôa představí v Roxy album Whiplash
Britské alt-rockové trio Bôa, experimentující se žánry od funku až po rock, míří do Prahy. Do Roxy přivezou 9. celý článek
OPERA/ TANEC
Cyrano de Bergerac v originální verzi Jiřího Bubeníčka
Novou sezonu Národního divadla Brno zahájí 27. září 2024 baletní premiéra Cyrano de Bergerac. Titul světoznámé celý článek