Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014
autor: Z webu
zvětšit obrázekCentrum současného umění DOX zve na výstavu Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014, která se uskuteční od 14. února do 19. května 2014.
Výstava odkazuje ke známému výroku Marshalla McLuhana „médium je poselství" a z perspektivy současné společenské situace zkoumá součinnost mezi plakátem jako médiem propagandy a poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let. V historicky členěných sekcích se představí domácí i zahraniční exponáty zapůjčené z jedné z největších světových sbírek válečné propagandy i z řady institucí a soukromých sbírek v ČR.
Záměrem výstavy je z perspektivy současné společenské situace ukázat součinnost média propagandy, jakým je plakát, s poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let.
Zatímco většinu 20. století charakterizovala soutěž dvou dominantních společenských systémů, kapitalismu a socialismu, dnešní situace je z tohoto hlediska méně přehledná. Současnou nejistotu ve společnosti provázejí pokusy politických oportunistů oživovat některé myšlenky ideologií minulosti, například rasismu a fašismu, nebo tendence státu potlačovat demokratické principy, například v jeho snaze sledovat a kontrolovat své občany. Média jsou hlavním prostředkem ke sdělování těchto poselství či metanarativů.
Výstava Plakát v souboji ideologií 1914-2014 se zaměřuje na médium plakátu s přesahy k dalším médiím, jako je film a digitální média a je členěna do několika sekcí z historického hlediska. První tři sekce ukážou úzké sepětí válek s rozvojem národních států na jedné straně a se vznikem a upevněním komunistického systému po první a druhé světové válce na straně druhé. Další část se zaměří na období studené války a soutěž socialismu a kapitalismu, systémů reprezentovaných dvěma světovými velmocemi SSSR a USA. Sekce věnovaná období po roce 1989 zdůrazní specifika transformačního období 90. let včetně působení globalizačních procesů. Závěrečná část výstavy naznačí, jak souvisí překotně vyvíjející se mediální sféra (multimédia a nová média) se současnými ideologickými střety a alternativami, neboli jak se uplatňuje součinnost média a poselství.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ ...celý článek
Josef Pepan Balek: Praha - pohledem malíře a snílka
V prostorách Dvorany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se v úterý 24. září 2024 pod záštitou mini ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Festival 4 + 4 dny v pohybu odkrývá svá Místa činu
Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu, který se uskuteční v Praze ve dnech 4. až 13. října 20 celý článek
HUDBA
Sylvie Kreusch představí ve Futuru svoji průkopnickou tvorbu
Velké a odvážné emoce, brutální a expresivní lyrika, cit pro popové stylizace i experimentování. To je belgick celý článek
OPERA/ TANEC
Prodaná nevěsta ze Štýrského Hradce
Prodaná nevěsta ze Štýrského Hradce
Komická opera Bedřicha Smetany zpívaná v němčině. V inscenaci Opery v r celý článek