zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel mistr tanečního umění Pavel Šmok

Pavel Šmok

autor: archiv   

zvětšit obrázek

(22. října 1927 – 4. dubna 2016)
Ve věku osmaosmdesáti let zemřel jedinečný choreograf, pedagog, režisér, zakladatel a dlouholetý umělecký šéf Pražského komorního baletu, Pavel Šmok. Patřil k nejvýraznějším osobnostem českého uměleckého tance 20. a počátku 21. století. Jeho osobitý choreografický styl se stal svébytným fenoménem, a v nemalé míře ovlivňoval choreografické myšlení dalších českých choreografů a utvářel představu o české choreografii v zahraničí.

Pavel Šmok se narodil v Levoči v rodině českého stavebního inženýra v době jeho pobytu na Slovensku. Po vyhlášení Slovenského štátu rodina přesídlila do Prahy. Šmok studoval nejprve technické obory (Vyšší školu průmyslovou a poté čtyři semestry na fakultě strojní ČVUT), nicméně studia nedokončil a začal se věnovat umělecké činnosti. Málo se ví o tom, že první divadelní zkušenosti sbíral např. v Divadle mladých pionýrů, Divadle Na Slupi, ale především v Burianově Déčku. Zájem o herectví jej pak přivedl na dramatickém oddělení Pražské konzervatoře, poté přešel na taneční oddělení. Přitom byl i aktivním sportovcem - krasobruslení (byl juniorským mistrem ČSR). Právě při krasobruslení se setkal poprvé s klasickou taneční technikou, v té době tančil hlavní roli v lední revue Pyšná princezna (1954); a stal se též členem groteskního tria Syblík-Šmok-Krapeš. Později se vracel ke sportu jako choreograf soutěžních krasobruslařských jízd a ledních revue, spolupracoval při koncipování sestav moderních gymnastek a zajímal se o skoky do vody. Zajímal se také o folklór, aktivně se mu věnoval v souboru Josefa Vycpálka. Pro taneční kariéru se ovšem definitivně rozhodl až v 26 letech a jeho taneční kariéra byla krátká. Pedagogové, s nimiž se setkal během studií, podpořili jeho zájem o choreografii. První profesionální angažmá získal v Armádní opeře (zde ho ovlivnil Luboš Ogoun), poté byl krátce v souboru Národního divadla a Divadla J. K. Tyla (např. Princ Zlatohlávek v baletu Z pohádky do pohádky, Otec v Jánošíkovi, Šašek v Labutím jezeře, Václav v Bachčisarajské fontáně ad. Pod vedením choreografa Jiřího Němečka. Už v Plzni se věnoval souběžně choreografii, ve spolupráci se zdejší operou, operetou a činohrou. Po úspěšném konkurzu na místo šéfa baletu v Ústí nad Labem začala jeho choreografická kariéra v baletu; jeho choreografické zkušenosti v čistě baletním žánru byly v tom okamžiku minimální (nicméně vytvořil zde množství pozoruhodných choreografií, které zabodovaly i v celostátním měřítku). V následujících letech působil ve Státním divadle v Ostravě (vedle šéfa souboru Emericha Gabzdyla). V té době začala intenzivní spolupráce s nejen s Československou televizí, ale také s televizními společnostmi v Rakousku, Velké Británii, Německé spolkové republice, Švýcarsku, Jugoslávii a jinde, za níž posbíral množství cen. Do diváckého povědomí se dostala jeho choreografická práce především spoluprací na filmu Kdyby tisíc klarinetů. V roce 1964 založil společně s Lubošem Ogounem Balet Praha, v němž našel prostor pro své novátorské aktivity. K nejvýraznějším kreacím patřily Fresky (na hudbu B.Martinů) a Listy důvěrné (na hudbu L.Janáčka), ale i Jazzové variace či komediálně laděné práce. V letech 1970–73 působil jako šéf baletu v Basileji (Švýcarsko), pracoval pak v Bernu, Norimberku a Darmstadtu. Po návratu do Československa zformoval skupinku tanečníků, která byla zpočátku součástí MDP (vystupovali v divadle Rokoko), od roku 1980 působil jako samostatný soubor s názvem Pražský komorní balet, které získalo značné zahraniční renomé, a postupně z ní vzešlo množství úspěšných tanečníků a choreografů (mj. Kateřina Franková, Václav Kloubek, Jan Klár, Ladislav Rajn, Johana Kavková, později Petr Zuska. Šmokova umělecká činnost měla v tomto období mimořádný rozsah, vedle práce pro vlastní soubor spolupracoval s řadou zahraničních divadel a souborů (Polski Teatr Tańca v Poznani v Polsku, 1976, 1982; Komisches Oper v Berlíně 1979, 1982; Nederlands Dans Theater 2, 1981; soubor Choreografičeskije miniatury v Leningradě 1983, 1986, 1987 a jiné). Některé své choreografie přenesl na scény československých divadel (Olomouc, Ostrava, Bratislava, Ústí nad Labem, ND v Praze a Brně ad. V čele souboru Pražský komorní balet stojí Pavel Šmok dosud, s krátkou přestávkou v letech 1999–2000. V roce 2005 obdržel za svoji celoživotní uměleckou činnost Cenu Thalie.

Poslední rozloučení s mistrem českého tanečního umění Pavlem Šmokem se uskuteční v pondělí 11. dubna 2016 v 11 hodin v obřadní síni v Ústí nad Orlicí.

4.4.2016 10:04:56 JaSop | rubrika - Zveme ...

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Články v rubrice - Zveme ...

Cyrano de Bergerac v originální verzi Jiřího Bubeníčka

Cyrano de Bergerac

Novou sezonu Národního divadla Brno zahájí 27. září 2024 baletní premiéra Cyrano de Bergerac. Titul světoznámé ...celý článek


Taneční představení, které vypráví silný umělecký příběh

Igor Vejsada (!GG!)

Brněnský spolek ORBITA, který se věnuje rozvoji současného tance a performance v oblasti nezávislé taneční scé ...celý článek


Balet Praha Junior připravuje inscenaci SUITY ¾

SUITY ¾

Tři legendy české hudby, čtyři renomovaní choreografové a jeden nezapomenutelný večer. Balet Praha Junior přip ...celý článek


Jiří Pokorný v nové inscenaci zkoumá vztahy

and (DEKKADANCERS)

Jiří Pokorný a DEKKADANCERS uvedou novou tanečně-pohybovou inscenaci and o blízkosti i vzdálenosti mezi námi. ...celý článek



Časopis 40 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Oliver Stone

Četa

Četa
První obětí války je nevinnost. Peklo vietnamské války v americkém filmu, oceněném čtyřmi Oscary (1986 celý článek

další články...