zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Opera na Pražském jaru 2004

Anja Silja

autor: Z webu   

Na programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se pravidelně objevují rovněž divadelní představení. Tentokrát jich bylo možné zhlédnout celkem osm. Státní opera Praha se představila s nedávno premiérovanými inscenacemi Bizetovy Carmen (hudební nastudování: Claire Levacher, režie: Zdeněk Troška) a Dvořákova Dimitrije (hudební nastudování: František Preisler, režie: Michael Tarant).
Národní divadlo v Praze uvedlo Mozartova Dona Giovanniho a dále Dvořákovy opery Vanda (toto dílo se v ND dočkalo v květnu letošního roku hudebního i scénického vzkříšení německým dirigentem Gerdem Albrechtem a režisérem Vladimírem Darjaninem) a Čert a Káča (tato inscenace slovenského režiséra Mariána Chudovského, jejíž obnovená premiéra se uskutečnila v září loňského roku, patří již od roku 1990 ke stálicím operního repertoáru naší první scény). Vedle těchto děl nabídlo ND ještě po jednom představení Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy (s výborným výkonem tenoristy Jana Vacíka v titulní roli) a Její pastorkyňa, a rovněž Smolkovu hokejovou „operu“ Nagano.

Bývá zvykem, že v „pražskojarních“ představeních mimořádně hostují vedle nejlepších domácích sólistů také pěvci světového věhlasu. Tentokrát byly do Prahy pozvány mj. dvě legendární pěvkyně – britská mezzosopranistka Ann Murray a německá sopranistka Anja Silja. Murray zpívala Donnu Elvíru v Mozartově Donnu Giovannim (22. a v rámci Pražského jara 24. ) a Silja Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni (27. a v rámci Pražského jara 29. 5.). Obě umělkyně, ačkoliv kdysi patřily ve svých oborech k nejlepším, jsou již bohužel za zenitem a víceméně končí svou dlouholetou operní kariéru. V Praze předvedly kreace, které by na nejprestižnějších světových operních scénách již asi jen ztěží obstály, nicméně v případě obou lze hovořit (alespoň po výrazové stránce) jako o vysoce profesionálních výkonech. Silja navíc mohla opravdu zazářit vedle místy trochu pěvecky nevýrazné Heleny Kaupové (Jenůfa), v mnoha ohledech problematického Štefana Margity (Laca) a představitelsky poněkud matného Aleše Brisceina (Števa). Její hostování rovněž zapříčinilo, že bylo hlediště ND při obou představeních (to přažskojarní bylo zároveň derniérou inscenace) při Janáčkově Jenůfě opět po dlouhé době důstojně zaplněno.

9.6.2004 01:06:32 Daniel Jäger | rubrika - Festivaly

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Festivaly

Souznění Jiřího Pavlici s festivalem Lípa Musica

Jiří Pavlica s Hradišťanem

Mezinárodní festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčke ...celý článek


Netradiční spojení tří akordeonů v teplickém kostele

Check Accordion Trio

V sobotu 6. července bude pokračovat festival Za poklady Broumovska koncertem v teplickém kostele Panny Marie ...celý článek


Lípa Musica oznamuje změnu v programu

Josef Špaček

Pořadatelé festivalu Lípa Musica oznámili změnu v programu koncertu připravovaného na 4. října 2024. Z technic ...celý článek



Časopis 27 - sekce

DIVADLO

Martin Hilský: Shakespeare a jeho hra slov

Martin Hilský (Zdroj: AGENTURA SCHOK)

Středeční večer (26. června 2024) patřilo Nejvyšší purkrabství Pražského Hradu opět Williamu Shakespearovi. Pr celý článek

další články...

HUDBA

Queenie letní narozeninové turné

Michael Kluch – Queenie  (Foto: Ilona Gerasymová)

Po úspěšných narozeninových koncertech, které v dubnu naplnily pražské O2 universum, se tato oblíbená kapela j celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 28. týden

Zázraky lidského génia: Katedrály

Zázraky lidského génia: Katedrály
Již po staletí dominují majestátní chrámy panoramatům měst a patří ke sku celý článek

další články...