Opera na Pražském jaru 2004
autor: Z webu
Na programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se pravidelně objevují rovněž divadelní představení. Tentokrát jich bylo možné zhlédnout celkem osm. Státní opera Praha se představila s nedávno premiérovanými inscenacemi Bizetovy Carmen (hudební nastudování: Claire Levacher, režie: Zdeněk Troška) a Dvořákova Dimitrije (hudební nastudování: František Preisler, režie: Michael Tarant).
Národní divadlo v Praze uvedlo Mozartova Dona Giovanniho a dále Dvořákovy opery Vanda (toto dílo se v ND dočkalo v květnu letošního roku hudebního i scénického vzkříšení německým dirigentem Gerdem Albrechtem a režisérem Vladimírem Darjaninem) a Čert a Káča (tato inscenace slovenského režiséra Mariána Chudovského, jejíž obnovená premiéra se uskutečnila v září loňského roku, patří již od roku 1990 ke stálicím operního repertoáru naší první scény). Vedle těchto děl nabídlo ND ještě po jednom představení Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy (s výborným výkonem tenoristy Jana Vacíka v titulní roli) a Její pastorkyňa, a rovněž Smolkovu hokejovou „operu“ Nagano.
Bývá zvykem, že v „pražskojarních“ představeních mimořádně hostují vedle nejlepších domácích sólistů také pěvci světového věhlasu. Tentokrát byly do Prahy pozvány mj. dvě legendární pěvkyně – britská mezzosopranistka Ann Murray a německá sopranistka Anja Silja. Murray zpívala Donnu Elvíru v Mozartově Donnu Giovannim (22. a v rámci Pražského jara 24. ) a Silja Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni (27. a v rámci Pražského jara 29. 5.). Obě umělkyně, ačkoliv kdysi patřily ve svých oborech k nejlepším, jsou již bohužel za zenitem a víceméně končí svou dlouholetou operní kariéru. V Praze předvedly kreace, které by na nejprestižnějších světových operních scénách již asi jen ztěží obstály, nicméně v případě obou lze hovořit (alespoň po výrazové stránce) jako o vysoce profesionálních výkonech. Silja navíc mohla opravdu zazářit vedle místy trochu pěvecky nevýrazné Heleny Kaupové (Jenůfa), v mnoha ohledech problematického Štefana Margity (Laca) a představitelsky poněkud matného Aleše Brisceina (Števa). Její hostování rovněž zapříčinilo, že bylo hlediště ND při obou představeních (to přažskojarní bylo zároveň derniérou inscenace) při Janáčkově Jenůfě opět po dlouhé době důstojně zaplněno.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Souznění Jiřího Pavlici s festivalem Lípa Musica
Mezinárodní festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčke ...celý článek
Netradiční spojení tří akordeonů v teplickém kostele
V sobotu 6. července bude pokračovat festival Za poklady Broumovska koncertem v teplickém kostele Panny Marie ...celý článek
Lípa Musica oznamuje změnu v programu
Pořadatelé festivalu Lípa Musica oznámili změnu v programu koncertu připravovaného na 4. října 2024. Z technic ...celý článek
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Martin Hilský: Shakespeare a jeho hra slov
Středeční večer (26. června 2024) patřilo Nejvyšší purkrabství Pražského Hradu opět Williamu Shakespearovi. Pr celý článek
HUDBA
Queenie letní narozeninové turné
Po úspěšných narozeninových koncertech, které v dubnu naplnily pražské O2 universum, se tato oblíbená kapela j celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 28. týden
Zázraky lidského génia: Katedrály
Již po staletí dominují majestátní chrámy panoramatům měst a patří ke sku celý článek