zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Do DISKu se v lednu vloudí žháři

Pan Biedermann a Žháři

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Svou čtvrtou a poslední absolventskou inscenaci s názvem
Pan Biedermann a Žháři představí studenti Katedry činoherního divadla 18. 1. 2019 v Divadle Disk. Po expresionistickém dramatu, adaptaci literárního díla a postdramatické grotesce zvolil inscenační tým tragikomedii švýcarského dramatika Maxe Frische. Režie se ujala Barbora Mašková.
Max Frisch (1911-1991) napsal tuto „naučnou hru bez naučení” o dvou žhářích a půdě plné sudů s benzinem v roce 1958 jako reakci na únorový komunistický puč v Československu. Chování titulního hrdiny, slušného člověka Bohumila Biedermanna, v sobě odráží kompromisy a ústupky předúnorové československé vlády i netečnost většiny občanů.

Frischova hra ale zdaleka není jen historickým textem o vzestupu jednoho politického systému. Podle režisérky inscenace, studentky 2. ročníku magisterského studia režie činoherního divadla, Barbory Maškové, má hra obecnou platnost coby varování před lhostejností a neschopností jednat tváří v tvář zlu. A při pohledu na dnešní českou společnost nabývá dokonce nových významů.
„Nesnažíme se kritizovat základní prvky liberální demokracie, jako je tolerance, nebo humanita, byť s těmito slovy text často operuje. Naopak se snažíme zdůraznit, jak málo tyto pojmy pro Biedermanna reálně znamenají. Jsou pro něj vyprázdněné. Stávají se pouhou zástěrkou proč nejednat,” říká režisérka, která se rozhodla text zasadit do české současnosti, čemuž odpovídá i výtvarné řešení scénografky Majky Semotánové a kostýmní výtvarnice Poliny Akhmetzhanové.

Jednání hlavního hrdiny, jeho ženy i dvou žhářů, kteří se jim obratnou manipulací vetřou do přízně a ubytují se na jejich půdě, komentuje prostřednictvím veršovaných vstupů chór – hasičský sbor, složený z ikonických českých fiktivních postav. V něm nechybí například Švejk, Mirek Dušín nebo Babička. Poutavost děje umocňuje pozorování konkrétních metod, jimiž oba vetřelci postupně získávají nad svým hostitelem nadvládu. „Žháři využívají velké množství strategií, ať už je to mediální manipulace, nátlak, populismus, atmosféra strachu či relativizace hodnot, nebo holá pravda, které je někdy těžké uvěřit, pokud se neshoduje s naším iluzivním vnímáním světa a sebe sama,“ upřesňuje dramaturgyně Barbora Šupová.

Autorskou hudbu složil František Alferi, na pohybové složce spolupracovala Kamila Mottlová. Hrají studenti čtvrtého ročníku Adam Langer, Michala Gatialová, Sára Affašová, Pepa Honzík, Petr Jeřábek, Martina Šindelářová, Barbora Poláchová. Činoherci doplní studenti 2. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla Antonie Formanová / Matěj Šumbera, Adam Páník / Karin Vápeníčková, Kateřina Bejčková / Sára Vosobová.
Nejbližší reprízy: 21. 1., 25. 1., 1. 2. 2019 v 19:30 hod. Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 16:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením). Základní vstupné stojí 160 Kč, zvýhodněné vstupné 100 Kč (pro studenty, seniory a ZTP).

14.1.2019 11:01:48 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Hrabě Drákula řádí v MDMB

Eva Reiterová a Ivo Theimer (Drákula)

Hrdinou poslední premiéry letošní sezóny Městského divadla Mladá Boleslav je nejznámější nemrtvý - samotný hra ...celý článek


Velkolepé představení Magická Fontána

Magická Fontána (Foto: Pyroterra)

Křižíkova fontána znovu ožívá živelnou show v produkci skupiny Pyroterra. Velkolepé představení pod širým nebe ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 27. týden

Michal Tučný

Michal Tučný po 25 letech aneb Už nikdo neví
Hudební setkání "posledního kovboje" Michala Tučného a jeho př celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Marlene

Marlene

Marlene
Modrý anděl a zářivá hvězda, která byla snem mužů i žen. Životopisné drama podle osudů divy klasick celý článek

další články...