Vivaldiho barokní opera na námět z české mytologie
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDne 19. července 2019 ve 21:00 hod proběhne na letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Praze představení barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao (O založení prahy Libuší a Přemyslem) z roku 1734. Autorem libreta Antonio Denzi, který využil hudbu slavného Antonia Vivaldiho.
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.
Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.
www.musicaflorea.cz
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Taneční představení, které vypráví silný umělecký příběh
Brněnský spolek ORBITA, který se věnuje rozvoji současného tance a performance v oblasti nezávislé taneční scé ...celý článek
Jiří Pokorný v nové inscenaci zkoumá vztahy
Jiří Pokorný a DEKKADANCERS uvedou novou tanečně-pohybovou inscenaci and o blízkosti i vzdálenosti mezi námi. ...celý článek
Cyrano de Bergerac v originální verzi Jiřího Bubeníčka
Novou sezonu Národního divadla Brno zahájí 27. září 2024 baletní premiéra Cyrano de Bergerac. Titul světoznámé ...celý článek
Balet Praha Junior připravuje inscenaci SUITY ¾
Tři legendy české hudby, čtyři renomovaní choreografové a jeden nezapomenutelný večer. Balet Praha Junior přip ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 41. týden
Nesplněné desatero malujícího šašoura
Svérázný herec a výtvarník Josef Hlinomaz, od jehož narození uplynulo celý článek
HUDBA
Hudební tipy 40. týden
Jimmy Carter – Rock N Roll President
Láska k hudbě a přátelství s mnoha hudebníky, třeba s Williem Ne celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film Cesta patřící do zlatého fondu světové kinematografie
Cesta
Dívka a dva chlapci putují nehostinnou australskou divočinou k vlastní dospělosti. Britsko-australský celý článek