zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jak zní podzemí…

Jana Janěková ml.

autor: archiv divadla   

Zajímavým experimentálním projektem Národního divadla se stala inscenace Okruh osob 3.1. Z rozsáhlých textů Larse Noréna vzniklo 90-minutové představení (překlad Zbyněk Černík, úprava Iva Volánková), které se odehrává v netradičních prostorách, a to v garážích v suterénu Národního divadla.
Diváci (v omezeném počtu 50 osob) sedí v improvizovaném hledišti, a videokamera na stěně před nimi snímá jejich zátylky. Neosobní, jako by virtuální prostor, před námi vyplivne postavy někde na pomezí reality a fikce.

Podle výkladu je okruh osob 3.1 okruhem „nedostatečně duševně chorých pacientů“, kteří nemohou být hospitalizováni a pohybují se tedy bezprizorně v různých koutech veřejných prostor. U nás sice podobná diagnóza neexistuje, ale podobných ztracených existencí je u nás (především v Praze) dost a dost. Většina těch postav na jevišti je maskována bíle a bílé jsou i jejich šaty, jako by nedotčené špínou prostředí, v němž jsou nuceni žít. Podivný nesoulad je také v dalších složkách jejich projevu. Mísí se tu vysoká stylizace přednesu s tvrdými „kanálnickými“ výrazy, stejně tak jako pohyby jsou stylizovány až baletně.
Každý z „hrdinů“ je výraznou individualitou: David Prachař – alkoholik, člověk vypovídající se štiplavou ironií o minulosti (zde podstoupil původní text velkých úprav – vypovídá o historii české totality a „sametové revoluce“) Tato postava je obrazem kohosi, kdo vždy protestuje proti stávajícím pořádkům, věčně nespokojený obtížný člověk, který si léčí své pocity alkoholem. Nezaměstnaný Rudolfa Starze připomíná vykořeněného profesora, kterému sprostá slova nejdou přes rty, ale přesto tak mluví, jen aby se proboha přizpůsobil. Podivná dvojice milenců – mladičká dívka (Jana Janěková) s šedivými vlasy a mladík (Jan Dolanský) s bizarním pankáčským přelivem v sobě mají ještě dětskou hravost, a zároveň zmar životem krutě převálcovaných bezmocných postaviček. Anna (Sabina Králová) – podoba smrti – a prý i alter ego samotného autora, v sobě nese klid a zároveň hysterii, stylizaci i naprostou upřímnost. Ondřej Pavelka jako Heiner – krutý, podivně povahově pokroucený parchant, který svým způsobem miluje a chrání svou „děvku“ Lenu, děvku z nouze (Jaromíra Mílová).
Působivé na inscenaci je využití technických prostředků (diváci jsou vozeni po kolejích dopředu a dozadu) a přibližují se hercům téměř na dosah. Nakonec roleta padá, a pocit katarze se nás může zmocnit až poté, kdy vyjdeme z podzemí ven na ulici…

Lars Norén Okruh osob 3.1.
Překlad Zbyněk Černík; režie Thomas Zielinski; úprava a dramaturgie Iva Volánková; scéna Jaroslav Bonisch a kostýmy Tereza Šímová
Národní divadlo 13. května 2005

16.5.2005 01:05:14 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 28. týden

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou
Krásná herečka dovedla své celosvětové popularity využít ve prospěch celý článek

další články...