zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Misky vah se v Pardubicích vychylují o milimetry

Jan Hyhlík v inscenaci Na miskách vah

autor: archiv divadla   

Mezní okamžiky v životě proslulého dirigenta Wilhelma Furtwänglera zachycuje inscenace Ronalda Harwooda Na miskách vah, kterou pohostinsky nastudoval Michael Tarant se souborem Východočeského divadla Pardubice. Projekt vznikl ve spolupráci s Komorní filharmonií Pardubice. Divadlo tak připomíná 60. výročí ukončení II. světové války. Právě mladý divák se může ptát – proč tuto hru inscenují? Vždyť je to tak dávno… Po zhlédnutí kvalitního textu Ronalda Harwooda v inscenaci režiséra Michaela Taranta, který do hlavních rolí obsadil Josefa Vránu a Jana Hyhlíka, nebudete mít o aktuálnosti tématu pochyb.
Samotný text nevyžaduje experimentální režijní přístup. Jeho hlavní síla spočívá v samotném obsahu a v jeho hereckém ztvárnění. Nutno zdůraznit, že také v jeho zhutnění. Banální problém postupně bytní a roste. Vše v silné kontroverzi. V Berlíně roku 1946 je největší dirigent své doby vyslýchán pro podezření z kolaborace s nacistickým režimem.

Na scéně se setkává Maestro a Vyšetřovatel, podobně jako Odsouzený a Kat, Bůh a Ďábel. Naprosto protikladná dvojice. Oba herci tuto protikladnost ztvárnili s patřičnou autentičností. Vyšetřovatel vítá Maestra: Ahoj Wilhéme…. Maestro s patřičným velmi jemným opovržením, které vyjádří stažením rtů, dává najevo svou charismatickou sílu.
Silný duel obou dokreslují a ještě více rozpínají další postavy. Helmuth Rode, druhý houslista, v podání Zdeňka Rumpíka, Emmi Straubeeová, zapisovatelka (Marie Málková) a Poručík David Wills (Radek Žák) a nakonec i Tamara Sachsová, svědkyně (Romana Chvalová).
Zapisovatelka Emmi vyostřuje situaci nejen poměrem k Majorovi Stevemu, ale také tím, že je dcera Strabea, který se zapojil do atentátu na Hitlera. Opomenout nelze její vášeň pro vážnou hudbu. Marie Málková si velmi emotivně poradila s hrdostí, láskou i zklamáním. Poručík David Wills má rovněž kladný vztah k vážné hudbě, ale k tomu je německý Žid, který od dětství vyrůstal v Americe. Výkon Radka Žáka, byť měl minimum textu, lze ocenit zejména v polohách jemné gestiky, kdy například coby svědek výslechů opovrhuje plochostí až neomaleností Majora. Zdeněk Rumpík coby druhý houslista v patřičné míře představuje člověka bezcharakterního – i když sám říká, že druhé housle v daném hudebním tělese nemůže hrát jen tak někdo.

Hlavní postavu Maestra výborně zahrál Jan Hyhlík. Dokázal nejen patřičně zaujmout zejména v případě vyznání k dirigentské práci a odhalit tajemství svého interpretačního umění, ale zejména se zaujetím odhalil filosofické názory postavy – zejména snahu oddělit umění a politiku.
Jak už zde bylo řečeno, jeho protikladem byl Major Steve Arnold. Josefu Vránovi se podařilo doslova zlomit diváka ve vnitřním kalkulu, neomalenosti až hrubosti. Jeho chování nelze vnímat jako lidsky zlé – případná negace je v zájmu zjištění spravedlnosti. Jak sám na sebe prozrazuje – v civilu je přeci pojišťovacím agentem a ten dokáže odhalit pojišťovací podvody.

Působivost celého dramatu spočívá nejen ve dvou časových rovinách: první setkání všech probíhá v zimě, druhé v létě; ale zejména v naprosto obyčejné argumentaci a vyprávění své životní zkušenosti. Fakta poskládaná dílčím způsobem, tak jak jsem je vnímal osobně, když jsem byl uvnitř dané události. Právě tento styl činí inscenaci zajímavou. Ony dvě misky vah v rukou Spravedlnosti se citlivě, někdy jen o setiny milimetru vychylují tu na jednu či na druhou stranu. Inscenace Na miskách vah má své opodstatnění i po těch šedesáti letech od událostí, o nichž pojednává. Zejména proto, že poukazuje na vnější i vnitřní mechanismy diktatury. Nejpůsobivější je závěrečné odhalení psychických problémů Steva – pak už není co dodat. Není koho soudit. Vždyť v době II. světové války se dal do pohybu mechanismus, který dopustil, aby bylo např. denně odstraněno přes dvanáct tisíc lidí. Proč? Na základě jakého práva? Největší dirigent té doby Wilhelm Furtwängler vzešel právě z takového národa. Dokázal ale mistrně interpretovat umění. Neemigroval, protože byl Němec a se svou zemí byl bytostně spjatý. Dokázal pomoci několika Židům. Jedině spravedlivým zvážením obou vyprávění můžete nabýt vlastní svobodu z poznání.

12.10.2005 00:10:17 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Víra tipy 27. týden

Dominik Duka

Večer lidí dobré vůle – Velehrad 2024
Přímý přenos tradičního benefičního koncertu. Na prostranství p celý článek

další články...