Terorismus v DISKU
autor: archiv divadla
Na 3. prosince 2005 připravilo divadlo DISK českou premiéru ruské hry, která vyvolala rozruch po celém světě, hru bratří Presňakovových Terorismus. Napsali ji před 11. zářím 2001 – tedy před datem, které podle slov mnoha televizních komentátorů změnilo svět. Poprvé byla v profesionálním divadle uvedena v roce 2002 v moskevském MCHATu a o půl roku později v londýnském Royal Court Theatre v roce 2003. Hra Terorismus popírá, že by se svět 11. zářím náhle změnil. Ačkoliv byla napsána před 11. zářím, ukázalo se, že to, jak nahlíží otázku terorismu, zůstává i po „největším teroristickém aktu dějin“ stejné. Aktuální byla v roce 2003 a v roce 2005 je aktuální stále.
Její mimořádný úspěch je ještě víc překvapující, pokud vezmeme v úvahu, že se jedná o hru dvou do té doby neznámých univerzitních profesorů, kteří neprošli žádnou dramatickou školou a Terorismus napsali v části světa, o které západní civilizace trpící strachem z terorismu nemá ani ponětí a přesto na jakémsi švu civilizací – jejich otec byl Rus, matka Iránka. Výjimečná a stále aktuální je tím, z jakého hlediska fenomén terorismu nahlíží. To, že přežila tak významnou změnu ve vnímání terorismu od doby, kdy byla napsána, značí, že se jím zabývá na nějaké hlubší úrovni – na takové úrovni, na které se, ať se děje, co se děje, toho moc nemění.
Bratři Presňakovové předvádějí scény z běžného městského života: ukazují cestující, jak čekají před letištěm, než ho odminují, ženu, jak podvádí svého manžela, pracující jedné kanceláře, stařenky, které před domem hlídají vnuka, policisty po akci ve sprchách. Nepředvádějí žádný pumový atentát, žádné unesené letadlo. Kořeny terorismu hledají v běžných situacích a běžných mezilidských vztazích a přesto po shlédnutí Terorismu nemůžete říct, že nešlo o terorismus. Nahlížejí terorismus ne jako na nám všem vzdálenou věc muslimských radikálů a politiků, ale jako na fenomén, který se rodí mezi normálními běžnými lidmi z jejich „běžného“ chování a který může mít děsivé následky.
V divadle DISK ji jako svou absolventskou práci inscenuje režisér Peter Chmela, který se v loňském roce v divadle DISK představil mimořádně divácky úspěšnou inscenaci jiného současného ruského textu - Vyrypajevova Kyslíku. Podstatnou složku inscenace by měla tvořit původní autorská hudba Vladimíra Franze, která přemostí prostor mezi jednotlivými epizodami a uzavře je v jednolitý scénický celek. Hrají studenti 4. ročníku činoherního herectví: Jan Holík, Henrieta Hornáčková, Jan Horák, Barbora Janatková, Jindřich Nováček, Magdaléna Bianka Podolková, Jiří Panzner, Diana Šoltýsová, Vojtěch Štulc a Michal Moučka j.h.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Velkolepé představení Magická Fontána
Křižíkova fontána znovu ožívá živelnou show v produkci skupiny Pyroterra. Velkolepé představení pod širým nebe ...celý článek
Hrabě Drákula řádí v MDMB
Hrdinou poslední premiéry letošní sezóny Městského divadla Mladá Boleslav je nejznámější nemrtvý - samotný hra ...celý článek
Časopis 27 - sekce
HUDBA
Magie Hexe Priessnitz po 30 letech opět ožívá
Devadesátá léta 20. století v tuzemsku doba čerstvě nabyté svobody, doba (nejen v muzice) divoká, uvolněná a v celý článek
OPERA/ TANEC
Koncert Osvětimské memento
Osvětimské memento
Přímý přenos koncertu k připomenutí 80. výročí likvidace rodinného tábora bloku BIIb v A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jean Gabin osobně
Jean Gabin osobně
Hrál přesně ve sto filmech a dokumentární portrét, který uvádíme, vytvořil jeho přítel Se celý článek