Goldflamova šedesátka
autor: archiv
Spisovatel, scenárista, dramatik, režisér, herec, ale také malíř a moderátor ARNOŠT GOLDFLAM se dožívá šedesátky. Tato svérázná postava české kultury (mj. je v posledních letech moderátorem několika kulturních pořadů v ČT – např. kulura.cz nebo Za dveřmi je A.G.) staví své vidění na groteskním vidění reality, satirické nadsázce, poetice, ironii propojené se sentimentem. „Všechno, co dělám, se dá shrnout pod označení divadelník. Dělám divadlo, a kolem toho to psaní, hraní, režii...jsem takový tylovský nebo moliérovský typ, který dělá všechno, co kolem toho je..." charakterizuje se sám Goldflam. Někdejší student medicíny, skladník a úředník a poté vše z výše jmenovaného má za sebou spoustu let tvůrčí práce a také mnoho úspěchů - jeho hry se hrály v USA, Austrálii, Finsku, Německu, Rakousku a v Polsku. Do dneška jich napsal a zdramatizoval víc jak 50 (Písek, Ruská ruleta, Ředitelská lóže, Dámská šatna, Sladký Theresienstadt). Kromě dramatické tvorby vyučuje na JAMU a také je využíván jako svérázný herec –samorost ve filmu (Něžný barbar, Lotrando a Zubejda, Malostranské humoresky ad.). Píše také povídky, pohádky a básně.
Letem světem životem A.G.
Narodil se 22. září 1946 v Brně a důležitou roli v jeho životě hrála maminka a babička: "Maminku sem měl strašně rád, ona bohužel zemřela dříve, než měla. Hodně mých her a povídek je jí věnováno. Často se tam vyskytuje postava maminky a smrti. Smrt bere maminku ze života. A babička neuměla česky, mluvila polsko-jidiš-hatlamatilkou. Ona ale byla fantasta, pohádkářka." V roce 1976 dokončil JAMU v roce 1976, začínal ve Večerním Brně a odtud odešel do tehdejšího poloamatérského Ha-divadla v Prostějově, na jehož formování se hodně podílel a poté s ním přešel do Brna (v roce 1989 ho opustil). Ještě dříve se ovšem seznámil v Brně s básníkem Janem Novákem, který si o sobě myslel, že je mesiáš. Goldflam kolem něj utvořil okruh známý jako "brněnská bohéma". Po jeho smrti založil vědeckou společnost demiurga J. N. a každým rokem pořádal sjezdy příznivců. PO odchodu z Ha-divadla začal Goldflam o to více spolupracovat (nejen) s pražskými divadly – Dejvické, v Dlouhé, Národní, Komedie, Kolowrat, Studio Ypsilon, Divadlo Na zábradlí, ale též hradecké Klicperovo divadlo. Ani na Brno nezanevřel. Televizní pořad Za dveřmi je A. G. změnil nyní na A. G. je ve dveřích. "Autor a režisér by měl pořád pozorovat život a nasávat inspiraci. A tady je příležitost poznat lidi z jiných oborů a popovídat si s nimi. Těžko bych normálně zašel za projektantem železnic nebo za architektem," říká. O své knížce pohádek Tatínek není k zahození z roku 2004 napsal: "Když bylo mé dceři Sylvě asi deset let, vyprávěl jsem jí smyšlené pohádkové příběhy. V nich jsem já coby tatínek vždy nějakým nedopatřením vykonal záslužný čin. Teď po letech jsem si na to vzpomněl a sepsal jsem patnáct pohádek, abych je mohl předčítat synkovi Otto Antonínovi čili Otoníčkovi." Otoníček je jeho druhým dítětem (plus dvě, které vyženil v prvním manželství).
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Píseň věnovaná milencům rozezní Redutu
Činohra Národního divadla Brno zahajuje novou sezónu inscenací Like Lovers Do (Paměti Medúzy), jejíž česká pre celý článek
HUDBA
MdB uvede muzikálovou komedií Čarodějky z Eastwicku
Zlatým hřebem oslav dvacetileté existence Hudební scény Městského divadla Brno bude premiéra oblíbené magické celý článek
OPERA/ TANEC
Relaxace při klasické hudbě pod vedením Ondřeje Tichého
Pražští symfonikové opět zařadili do sezóny muzikofiletický večer v kostele sv. Šimona a Judy, při kterém moho celý článek