zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lidé na okraji

Z inscenace Bez kyslíku

autor: archiv   

Jako první premiéru sezóny uvedl spolek Kašpar v Divadle v Celetné čtyři jednoaktovky Ingmara Villqista pod souhrnným názvem Bez kyslíku. Jak název, tak i jméno autora obklopuje jakási tajemnost. Jméno autora napovídá severskému původu. Nicméně je to fiktivní jméno polského historika umění Jaroslawa Swierszcze, který tímto pseudonymem naznačuje svou spřízněnost se severskými dramatiky. Překladatelským oříškem, s nímž se musel vyrovnat Jiří Vondráček, byl název – Beztlenowce (tak se označují anaerobní organismy přežívající bez přítomnosti kyslíku, tedy ve ztížených podmínkách). Hrdinové jednotlivých aktovek jsou lidští tvorové, vylučující se svým způsobem života a myšlení z okruhu tzv. normality. Žijí ve světě s ostatními, ale jaksi trochu mimo. Je to svět homosexuálů, lesbiček, nemocných a osamělých „podivných“ lidí.

Režisérská dvojice Jakub Špalek a Filip Nuckolls vybrala ze šesti aktovek čtyři – ale i tak vznikla téměř tříhodinové inscenace. V první aktovce se setkáváme s dvojicí gayů, kteří společně vychovávají dítě. Michal Kern fungující jako „máma“ se všemi ženskými atributy něhy, koketérie i hysterie a drsnější Jan Bidlas, otec téměř dospělé dcery, prožívají za neustálého pláče miminka cosi, co lze nazvat takovou normální manželskou krizí. Autor jde po stopách svých severských vzorů a nemilosrdně rozkrývá pocity pod povrchem zdánlivě fungujícího vztahu – rozporuplné pocity těch, kteří se zoufale snaží, ale nemohou se domluvit, protože se nevyznají sami v sobě. Prvkem smíření se nakonec ukazuje dcera jednoho z nich – Karla (Eliška Boušková), která se po letech rozhodla vyhledat svého otce. A je to právě jeho partner, který je schopen přijmout ji bez váhání do rodiny.
Druhá aktovka s podivným názvem Kostka sádla s bakaliemi je podobnou variací v ženském provedení. Profesorku – hraje ji Monika Zoubková a její někdejší studentku v interpretaci Martiny Prášilové zastihneme v posteli, kde profesorka vzpomíná na jejich někdejší osudové setkání a hodnotí průběh vztahu, z něhož se ta druhá pokusila vymanit sňatkem. Jak se nakonec ukáže, osud ji za tuto „zradu“ zle potrestal. Obě ženy jsou zakleté v kolotoči lásky a nenávisti a ukazuje se, že tu rozhodně nejde jen o sex, jak se původně mohlo zdát.
Aktovka Bez názvu je o setkání syna a matky. Matka Mileny Steinmasslové přichází po letech k synovi (Václav Jakoubek) umírajícímu na AIDS. Oba vědí, že je to setkání poslední. Tváří v tvář smrti je to definitivní návrat syna do matčina náručí – návrat smutný, ale zároveň velmi jímavý a hluboce pozitivní.
V poslední aktovce Fantom zastihujeme manželskou dvojici – Marta Vančurová a Jakub Špalek (který zaskočil na premiéře za Ivana Řezáče), která kdesi v zapadlém městečku na pobřeží existuje spíše nežli žije společně s přízrakem fiktivního dítěte. Do jejich patologické hry vstupuje jejich společný přítel, zdánlivě cynický Gerdmann Miloše Kopečného se svou přítelkyní, kterou hraje Jitka Nerudová, který se jim pokusí pomoci skoncovat s jejich bolestným fantomem.

Jsou to všechno velice intimní, komorní záležitosti, kde daleko větší úlohu hraje slovo nežli akce. Nejde tu v pravém slova smyslu ani tak o přesné vysvětlení konkrétních detailů příběhů, mnohé nejasnosti si musí divák vysvětlit podle své fantazie. Text vyžaduje od herců absolutní vnitřní pochopení pocitů hrdinů, schopnost zachycení atmosféry, protože sebemenší gesto, nuance řečeného slova, drobná mimika obličeje hraje podstatnou roli. Křehkost vztahů, které se tu před námi odhalují, je bolavá, ale rozhodně ne sladkobolná. Toto citlivé zachycení vypjatých vnitřně konfliktních vztahů, kdy se všichni v nenormálních situacích usilovně snaží o to udržet si alespoň zbytky jakéhosi řádu a lidského kontaktu, dokáže diváka strhnout a umožní mu prožít si společně s herci katarzi.

Ingmar Villqist Bez kyslíku
Překlad Jiří Vondráček; režie Jakub Špalek a Filip Nuckolls; scéna Libuše Josefy.
Hrají: Michal Kern / Jan Bidlas / Eliška Boušková / Milena Steinmasslová / Václav Jakoubek / Monika Zoubková / Martina Prášilová / Marta Vančurová / Ivan Řezáč / Miloš Kopečný / Jitka Nerudová/ Jakub Špalek.
Divadlo v Celetné – soubor Kašpar – premiéra 1. a 2. října 2006.

9.10.2006 13:10:25 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 27. týden

Michal Tučný

Michal Tučný po 25 letech aneb Už nikdo neví
Hudební setkání "posledního kovboje" Michala Tučného a jeho př celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Souznění Jiřího Pavlici s festivalem Lípa Musica

Jiří Pavlica s Hradišťanem

Mezinárodní festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčke celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výpravný historický film života velikána Karla IV.

K. Hádek (Hlas pro římského krále)

Hlas pro římského krále
Jak se z malého chlapce, prince a dědice královského trůnu, stal jeden z největších celý článek

další články...