Lin Hixson: Byli jsme zvědaví, jaké představení můžeme vytvořit jako odpověď na dané podněty.
autor: Z webu
Hostem divadla ALFREDVEDVOŘE bude v lednu díky podpoře nadace Trust for Mutual Understanding americká divadelní skupina Goat Island. Její téměř měsíční rezidenční pobyt poslouží jako zázemí pro vznik nového představení, které má uzavřít více než dvacetiletou uměleckou dráhu skupiny. Goat Island v Praze také povedou tvůrčí dílnu pro české umělce i zájemce z řad laiků a blýsknou se svým posledním představením When will the September roses bloom? Last night was only comedy, které mělo premiéru na 37. bienále výtvarného umění v Benátkách 2005. Povídali jsme si s Lin Hixson a Matthew Goulishem, uměleckým vedením Goat Island.
Lin: Tento projekt začal imaginárním průzkumným výletem do chrámu Hagia Sofia v Istanbulu. Byli jsme fascinováni životností budovy, která se zrodila jako byzantský kostel, posléze byla upravena na mešitu a později přeměněna na muzeum. Zajímaly nás změny, které byly v prostoru učiněny, aby vyhověl těmto rozdílným využitím, a byli jsme zvědaví, jaké představení můžeme vytvořit jako odpověď na tyto podněty. Nicméně nám chyběly peníze na cestu do Turecka, takže jsme místo toho prozkoumali obdobnou budovu v Záhřebu, kam nás dovedlo poslední turné.
Zároveň jsme dospěli k rozhodnutí, že toto představení bude poslední společná práce Goat Island. Po dvaceti letech chceme skupinu po turné s tímto představením rozpustit. S touto myšlenkou také představení vytváříme jako meditaci a zároveň oslavu „poslednosti“ (jako kvality „být poslední“).
Lin: Představení se odvíjí od tématu opravy a renovace – co to je? Proč se vůbec někdo pokouší o opravu? Performance staví na třech postavách: básníkovi Paulu Celanovi, filozofce Simone Weilové a hvězdě němého filmu Lillian Gish, speciálně v její roli z filmu The Wind. Zaujala nás představa, že tyto postavy hrají sebe navzájem, jako by byly součástí nějakého imaginárního představení. Formálně jsme představení založili na struktuře rané americké abecedy, která postrádala některá písmenka, a také na Fibonacciho číselné řadě.
Matthew: Nápad udělat dvojité představení vznikl jako reakce na otázku oprav. Udělali jsme představení se dvěma možnými způsoby řazení stejného materiálu. Když přijdete na oba večery, uvidíte stejné a jiné zároveň. Je to, jako bychom z trosek nějakého představení sestavili dvě jeho různé verze a nebyli bychom si jisti, která je ta správná.
Lin: Dílna bude zaměřena na spolupráci, výzkum, principy samočinně se vytvářejícího představení a schopnost tvůrčí reakce. Naše dílny jsou otevřeny lidem z různých rovin profesionální sféry a prakticky z jakékoli disciplíny. Nepotřebujete být specialistou k tomu, abyste z dílny měl prospěch nebo obohacení. Zaměřujeme se na co nejširší komunitu kreativních lidí, kteří mají různý osobní či profesní profil, což dílny velmi obohacuje.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Mezinárodní projekt Endemité: příběhy mizení
Pražské A studio Rubín nazvalo sezonu 2024/25 – Mizení. K tomuto tématu se v rámci první premiérové insc celý článek
HUDBA
Saxofonistka Nubya Garcia vydává album Odyssey
Nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia vydává na značce Concord Jazz nové album nazvané Odyssey. Na celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Josef Pepan Balek: Praha - pohledem malíře a snílka
V prostorách Dvorany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se v úterý 24. září 2024 pod záštitou mini celý článek