Opereta v dobrém i ve zlém
![Giroflé-Girofla](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r1010093.jpg)
autor: archiv divadla
Pavel Klečka se dal na režii. Dalo se to čekat, jako už dříve od Oldřicha Kříže, jsou to pěvci přemýšliví, mají přesnou představu divadla a dost zkušeností. Reprezentují tzv. hereckou režii, která se stará hlavně o herecké jednání, což je dobré v kusech, které s komediantstvím stojí a padají. Právě operety k nim patří a Klečka si výborně vybral kdysi slavnou, dnes zapomenutou operetu mladšího současníka Offenbacha Charlese Lecocqa Giroflé-Girofla. Proslavil ji avantgardní inscenací A. J. Tairova, z níž odvozoval své teorie J. Honzl.
Dvojčata Giroflé a Girofla se mají vdávat, jenže jednu nevěstu unesou piráti a rodiče druhou dceru provdají dvakrát v naději, že se unesená rychle vrátí a nikdo nic nepozná. Typická zápletková komedie a právě bláznivě zapletené crazy situace Klečka režíroval. Vymyšlené to měl pěkně, leccos i dobře vyšlo, ale pro lepší výsledek by potřeboval schopnější a možná i vstřícnější herce. Dona Bolera, ustaraného tatínka pod pantoflem, výtečně zahrál Jiří Ceé, suše glosoval a pointoval situace, hlas ovšem už nemá patřičně znělý. Bolerovu manželku doňu Auroru patřičně zostra vykreslila Michaela Lohniská. Také divokého nápadníka, válečníka Murzuka, zahrál Oldřich Kříž s velkou nadsázkou, možná až přílišnou, jeho budoucího švagra Marasquina, bankéře, postavil Jozef Brindzák do kontrastu kultivovaným gentlemanským chováním. Ano, jen by to všechno mělo být přesnější v souhře a hlavně zahrané s ještě větší nadsázkou, jenže té brání zdejší zakořeněná popisnost jednání. Podlehla jí Gabriela Kopperová v titulní dvojroli, k tomu její zpěv stále trpí intonační nejistotou a špatnou dikcí, jakkoli o výslovnost Klečka zjevně hodně a správně dbal. Christině Vasilevě postava komorné Paquity nesedla, Zdeněk Nádeník v roli komorníka Pedra distonoval už neúnosně. Vůbec hudební nastudování pod taktovkou Martina Doubravského postrádá esprit a preciznost, což inscenaci devalvuje nejvíc.
Škoda, mohla to být větší událost. Snad se Pavel Klečka nenechá touto zkušeností odradit od dalších režií, byla by to škoda.
Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Charles Lecocq: Giroflé-Girofla, opereta o dvou dějstvích. Libreto Albert Vanloo a Eugen Leterriér, české zpracování Saša Razov, Jiří Čekan a Stanislav Regal, úprava Pavel Klečka. Dirigent Martin Doubravský, režie Pavel Klečka, scéna Eva Brodská, kostýmy Tomáš Kypta, sbormistr Martin Veselý, choreografie Lucie Gančeva-Vačkářová. Premiéra 14. 12. 2006, psáno z reprízy 23. 1. 2007.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Z první řady... Ivan Trojan
![Ivan Trojan (Černá díra)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1188753.jpg)
Černá díra
Co se odehrává v časové smyčce... Úspěšná crazy komedie Dejvického divadla (2011). Hrají: I. Tro celý článek
HUDBA
Skety - Fascinating Futuristic Rhythm
![Přebal alba](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1588851.jpg)
Nové album a-cappella souboru Skety - Fascinating Futuristic Rhythm je kolekcí vesměs jazzových písní v origin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Přehlídka DAS SOMMERKINO míří do letních kin
![B-Movie: zvuk a rozkoše západního Berlína 1979-1989](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r1688863.jpg)
Filmová přehlídka DAS SOMMERKINO, která je letní edicí zavedeného festivalu DAS FILMFEST, zpestří opět prázdni celý článek