zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smrt Pavla I.: A všechno zase bude jako za babičky...

Irena Konvalinová (Smrt Pavla I.)

autor: archiv divadla   

Histrorická freska úspěšné trojice tvůrců (režisérka Hana Burešová, dramaturg Štěpán Otčenášek a hudební skladatel Vladimír Franz) pokračuje v plodné spolupráci v inscenaci Smrt Pavla I., kterou přivezlo Městského divadlo Brno do Divadla v Dlouhé (9. listopadu 2007). Po představení se křtilo CD Valdimíra Franze Triptych, hudba ze tří společných divadelních inscenací (Znamení kříže, Amfytrion a Smrt Pavla I.).
Kromě originální hudební složky s prvky pravoslavných chorálů, zaujme inscenace už na první pohled velkorysou kostýmní výpravností. Výtvarnice kostýmů Zuzana Štefunková oblékla nejen celou rotu vojáků do slušivých dobových uniforem. Do světle laděné scény (Tomáš Rusín) zapadaly bíle oděné postavy žen, vystupující většinou v negližé. Z celku inscenace dýchl chlad ruské zimy, nejen pro časté opakování lakonické výstrahy o nucené cestě na Sibiř. Tento trest určuje upadnutí do nemilosti z často absurdních důvodů, proto připomíná princip ruské rulety, kde si není jistý životem. Lid čerpá jistotu z pravoslavného náboženství a osoby cara - šíleného bizarního muže v podání Erika Parduse. Ten pojal Pavla I. jako prchlivého starce, oplývajícího něhou až dětskou k romantické milence Anně Gagarinové (Evelína Jirková).

V kontrastu s intimním světem Anniny mateřské náruče, je Pavel krutým autoritativím vládcem, což zprvu ospravedlňuje iniciátory spiknití proti němu, které se zvrhne v brutální carovraždu. Nemožnost vládnout Rusku jinak, než tvrdou rukou, v závěru vyděsí dokonce hlavního hybatele spiknutí - charismatického hraběte Petra Alexandroviče Pahlena, petrohradského gubernátora (Igor Ondříček).

Hra modernisty (napsána 1905-1907) Dmitrije Merežkovského nás po tři hodiny zaplétá do fascinující smyčky ruských dějin, aniž bychom potřebovali znát více historických faktů, než události slavného období Kateřiny II. , jejíž duch se zde stále vznáší nad carským trůnem. Otřesený následník Alexandr (Petr Štěpán) se v prvním veřejném vystoupení zmůže jen na uklidnění davu větou: Všechno zase bude jako za babičky....

3.12.2007 23:12:52 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Magická Fontána

Články v rubrice - Recenze

FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


S čerty nejsou žerty: spravedlnost pro všechny

L. Špinar (HP),P. Janečková a J. Hába (S čerty nejsou žerty)

Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hostuje v areálu hradu Kuňka na Kunětické hoře. Hrad samotný se tak ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Nezapomenutelná Noc na Karlštejně se opět vrací!

Noc na Karlštejně (Foto: Agentura Divinus)

Muzikálová podívaná na romantických zámcích, kterou musíte zažít! Letní kulturní sezóna se neobejde bez jedné celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Magdalena Kožená: Czech Songs

Přebal alba

Česká operní pěvkyně Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 28. týden

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou

Brigitte Bardotová, rebelka s příčinou
Krásná herečka dovedla své celosvětové popularity využít ve prospěch celý článek

další články...