Móda z rukopisů 11. - 16. století v Klementinu
autor: Z webu
zvětšit obrázekMálokdo ví, že se k nám kapesník dostal v 15. stol. z Itálie, co jsou poctivice, pachy nebo henin – toto i spoustu dalších zajímavostí o tom, jak se oblékali naši předkové, se lze dozvědět na výstavě v Galerii Klementinum o módě z rukopisů 11. – 16. století s názvem Čas odložil svůj (starý) šat (část básně Charlese d´Orléans z 15. stol.).
Proměny v odívání nejvyšších vrstev – panovníků, šlechty, bohatých měšťanů i poměrně stabilní formy oděvů dalších společenských vrstev, kde hledisko účelnosti převládá nad reprezentací – např. řemeslníků, vesnického obyvatelstva ale také duchovních, chudáků a dětí se předvádějí na modelech vytvořených podle dobových vyobrazení – je možné srovnávat s některými iluminacemi ve vystavených maketách rukopisů.
Hned v úvodu uvítají návštěvníky honosné elegantní kostýmy královských veličenstev - španělské královny Isabely Portugalské (1503 – 1539) a francouzského krále Františka I. (1494 – 1547). A mimochodem – i když od křižáckých výprav a pásů cudnosti již uplynula značná doba, pod širokou svrchní sukní královny se skrývá vyztužená sukně spodní zvaná vertugadin neboli „strážce cnosti“.
Některé modely jsou přímo kopiemi archeologických nálezů dobře zachovaných oděvů ze švédských bažin (oděv verbíře) nebo z Grónska, část modelů pak představují kostýmy zapůjčené Studiem Barrandov.
Jako další kulturní vymoženosti i módní novinky přicházely do Čech s určitým zpožděním. O skutečném rozmachu módy se dá mluvit až ve 14. století, kdy k nám s první manželkou Karla IV. Blankou z Valois proniká pravá středověká francouzská „haute couture“ . Objevuje se cotte – spodní mírně vypasované šaty s rukávy, přes ně surcot - volné šaty bez rukávů, volné rukávy pachy, jejichž název se prý odvozuje od toho, že se táhnou za člověkem podobně jako pach, ženy i muži nosí jakési spodky, muži si na spodky natahují nohavice a přivazují je na opasek.
V 15. století se objevuje u žen např. vysoký špičatý klobouk henin a z Itálie k nám přichází kapesník. V 16. století se všeobecně napodobuje španělská móda. Převládá černá, bílá a žlutá, ženy nosí upjaté šaty vyztužené kosticemi s vosím pasem a okružím, muži kalhoty balónového stylu - poctivice a svoji vážnost zdůrazňují brýlemi a holemi.
Módě se nevyhnula ani vojenská branže, přestože zde převažují potřeby ochrany - jak ukazují různé „střihy“ rytířských brnění. Ve 2. polovině 14. století se např. používala přilba přiléhavě nazvaná „psí čenich“.
Jednu zbroj si mohou návštěvníci dokonce i před zrcadlem vyzkoušet. Je pořádně těžká a je sotva představitelné, že v kompletním vybavení se rytíři vůbec mohli pohnout. Pro doplnění poukazují předměty ve vitrínách na to, jak se látky na šaty vyráběly, barvily a praly.
Výstava, která potrvá do 1. 3. 2009, podává dobrý přehled dobového odívání, je ovšem škoda, že jsou zde pouze dva originální oděvy – řeholní roucha- zapůjčená z kláštera v Břevnově a že nebyly využity další fondy.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Josef Pepan Balek: Praha - pohledem malíře a snílka
V prostorách Dvorany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se v úterý 24. září 2024 pod záštitou mini ...celý článek
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Dokumentární portrét Janžurka
Osobní, vtipný, dojemný a zcela otevřený film, který odhaluje nejdůležitější chvíle v profesním i soukromém ži celý článek
HUDBA
Coldplay vydají nové album Moon Music
Skupina Coldplay patří k nejzásadnějším hudebním uskupením posledního desetiletí, mnozí je dokonce považují za celý článek
OPERA/ TANEC
Operní tragédie Otello na jevišti Státní opery
Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V celý článek