zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Svjatoslav Richter v edici Great Artists in Prague

Svjatoslav Richter

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ze zvukového archivu Českého rozhlasu nyní vydavatelství Radioservis těží další bohatství – živé nahrávky pražských koncertů velkých osobností světové hudby. Vedle Garricka Ohlssona, Henrika Szerynga a našeho Karla Ančerla byl do celého projektu zařazen také Svjatoslav Richter. Plným právem. Životní dráha tohoto velkého klavíristy byla s Prahou spjata. Zde se v roce 1950 odehrálo jeho první (a hned vítězné) zahraniční vystoupení, zde uzavřel několik osobních přátelství a získal nesčetně ctitelů svého umění, sem se (věřme, že vždycky rád) vracel. Z rozhlasových live-záznamů jeho pražských koncertů byly vybrány nahrávky z poměrně dlouhého časového rozmezí, z let 1956 až 1988, a byly rozděleny do dvou CD. Na prvním z nich jsou Musorgského Obrázky z výstavy, výběr z Lisztových Etudes d’exécution transcendante a Polonéza č. 2 E dur téhož autora, na druhém Dvořákův Koncert g moll pro klavír a orchestr a Brahmsova Sonáta pro klavír C dur. Výběr je natolik pestrý, že může připomenout bohatost Richterových výrazových prostředků, a natolik náročný, že může prezentovat bravurnost jeho techniky. Navíc velké časové rozpětí vzniku jednotlivých nahrávek dokumentuje uměleckou neutuchající výkonnost i na sklonku jeho života (zemřel v roce 1997 ve věku 82 let).

Za příklad Richterova mistrovství může sloužit prakticky kterákoli ze skladeb. Obrázky z výstavy chápe jako jediný celek, naprosto plynule přechází z jedné části do druhé – tak opravdu „prochází“ výstavou. Zajímavě odstiňuje stále se vracející téma Promenád a podtrhuje kontrastnost mezi jednotlivými „obrázky“. Dokonce si pohrává s kaskádami tónů v Tuileries, Tanci kuřátek či Trhu v Limoges. Bydlo pojímá spíš tanečně než těžkopádně (a jeho závěr ztiší s impresivní silou), ve Velké bráně kyjevské budí jeho klavír až orchestrální dojem. Z Lisztova cyklu Etudes d’exécution transcedante bylo vybráno pět částí z dvanácti. První dvě, Preludium a Etuda, jsou především ukázkou Richterových vysokých technických kvalit, další tři patří k programním, náladovým etudám – Krajina je široce rozklenutá, Bludičky jsou mihotavým rejem a Harmonie večera je volná, klidná, zadumaná, a přitom průzračná, zkrátka opravdu harmonická. V Lisztově Polonéze č. 2 E dur Richter podtrhuje salónnost do té míry, až pod její velkolepostí cítíme jemnou nadsázku, která pak dočasně lesk skladby zbortí do temně dramatické střední pasáže, aby se k původní grandezze opět vrátila.

Richterovo provedení Dvořákova klavírního koncertu g moll usvědčuje z omylu všechny fámy o nehratelnosti této skladby a o nutnosti jejích úprav. Richter hraje Dvořáka v originální verzi a s takovou lehkostí a zároveň s takovým vcítěním se, že máte při poslechu dojem, že jinak to ani být nemůže. Kde to jen lze, pojímá jednotlivá témata zpěvně. Hned v 1. větě se tak opakovaně vrací k úvodnímu motivu poté, co s velkou razancí rozehrál střední část. Ve finální 3. větě, provedené ve strhujícím tempu, se v souladu s partiturou naplno prosazuje orchestrální linie. A je třeba zdůraznit, že právě výkon Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK za řízení Václava Smetáčka se na velmi působivém provedení celého koncertu výrazně podílí. V Brahmsově mladistvé Sonátě pro klavír C dur si Richter především zřetelně vychutnává virtuózní možnosti 1. věty, ve 3. větě uplatňuje svůj smysl pro kontrastnost v přechodech z elegantních pasáží téměř až do úhozové brutality a zpět ve 4. větě slastně prožívá „nekonečnou“ gradaci mířící k závěru. Uvážíme-li, že jde o výkon už třiasedmdesátiletého umělce a že si v porovnání se záznamy až o 30 let mladšími nezadá, musíme obdivovat, jakou duševní i tělesnou sílu si legendární klavírista tehdy ještě dokázal uchovat.

RADIOSERVIS CRo 416-2
Great Artists in Prague – Svjatoslav Richter (1); Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy (1874); Franz Liszt: Etudes d’exécution transcendante (1850), Polonéza č. 2 E dur (1850 – 1851); Svjatoslav Richter – klavír. Nahráno živě na koncertech ve Dvořákově síni pražského Rudolfina 6. 10. 1956 a 10. 6. 1956, hudební režie Jan Frýda a František Vrána, zvuková režie Otakar Palír a Jan Kindermann. Digitální remastering Miroslav Mareš, Český rozhlas Praha 2008. Celkový čas 59:30.
RADIOSERVIS CRo 421-2
Great Artists in Prague – Svjatoslav Richter (2); Antonín Dvořák: Koncert g moll pro klavír a orchestr, op. 33 (1876); Johannes Brahms: Sonáta pro klavír C dur, op. 1 (1852); Svjatoslav Richter – klavír. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, dirigent Václav Smetáček. Nahráno živě na koncertech ve Smetanově síni pražského Obecního domu 2. 6. 1966 a 15. 7. 1988, hudební režie František Vrána a Igor Tausinger, zvuková režie Ivan Veselý a Jaroslav Vašíček. Digitální remastering Miroslav Mareš, Český rozhlas Praha 2008. Celkový čas 70:54.
Zdroj Hudební rozhledy 03/ 2009 - Jaroslav Someš

5.4.2009 12:04:19 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 40 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Bennewitzovo kvarteto nové album

Přebal alba

Bennewitzovo kvarteto patří mezi současnou mezinárodní špičku komorní hudby. Koncertuje na prestižních pódiích ...celý článek



Časopis 40 - sekce

DIVADLO

Mezinárodní projekt Endemité: příběhy mizení

Endemité: příběhy mizení – tvůrci

Pražské A studio Rubín nazvalo sezonu 2024/25 – Mizení. K tomuto tématu se v rámci první premiérové insc celý článek

další články...

HUDBA

Kapela Maniac zaplnila Lucernu

Maniac v Lucerně (Foto: Markéta Kolínská)

Dance-rocková kapela Maniac oslavila v legendárním pražském Lucerna Music Baru, který praskal ve švech, desáté celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 40. týden

Marcello Mastroianni (Buď zdráv, umělče!)

Řidič slečny Daisy
Když se potkali poprvé, zdálo se, že je nemůže nic sblížit. Americký film oceněný čtyřmi celý článek

další články...