Tvorba Jiřího Anderleho 1959 – 2009/ Batrachomyomachia
autor: archiv
zvětšit obrázekPrůřez padesátiletým tvůrčím obdobím světoznámého malíře a grafika Jiřího Anderleho představuje retrospektivní výstava Galerie hlavního města Prahy v Domě U Kamenného zvonu zahájená 12. června 2009.
Zahrnuje různé umělcovy tvorby – malbu, grafiku a plastiku ztělesňující obecně lidská témata spředená ze snů, vědomých a nevědomých představ ve vážné i groteskní rovině.
Po dokončení studia na AVU na počátku šedesátých let začal Jiří Anderle spolupracovat jako herec a technik s Černým divadlem Jiřího Srnce. Možná i proto je základním motivem jeho díla „divadlo světa - theatrum mundi“ a jeho herci - lidské tváře a těla, jejichž maska – persona je odhalována, aby se zviditelnily vnitřní duševní mechanismy. S Černým divadlem projezdil Jiří Anderle celý svět a měl tak možnost poznávat přímo díla starých i nových mistrů, jejichž vliv se jeho tvorbou prolíná. V roce 1964 navštívil se souborem Austrálii a umění australských domorodců a vůbec primitivní (dnes primární) umění se mu už napořád stalo velkým inspiračním zdrojem.
Obrazy z tohoto období společně s pracemi z cyklu Vesnické tancovačky – z doby, kdy jako student hrával ve vesnické kapele – jsou zde také vstupními exponáty.
Na výstavě jsou mimo jiné zastoupen díla z nejznámějších cyklů „Iluze a realita“, ve kterém využívá fotografie, „Na závěr 20. století“ - „umělecká historie“ minulého století, grafický soubor „Dialogy se starými mistry“, kde polemizuje s Dürerem, Rembrandtem a dalšími renesančními osobnostmi, s typickým řazením profilů. Z devadesátých let pocházejí „Variace na Leonardovu poslední večeři“, o trochu pozdější jsou „Paměti krajin“. Od roku 2007 pracuje umělec na cyklu „Trapné scény“, které ironizují chování našich celebrit i společnosti. Velmi osobní a velmi emotivní výpověď představují obrazy Maminka a jaro nebo Maminka a temná obloha z roku 2007. Skupina sádrových plastik pod názvem „Lhostejnost“ je hořkým komentářem lidských vlastností a chování vedoucího společnost do zkázy právě tak jako tváře z „Apokalyptické genetiky“ z počátku osmdesátých let.
Lépe pochopit tvorbu Jiřího Anderleho pomáhá návštěvníkům dokument režiséra Daňhela, jehož projekce je součástí expozice.
Výstava v Domě U Kamenného zvonu potrvá do 4. října tohoto roku.
TIP!
Časopis 40 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Josef Pepan Balek: Praha - pohledem malíře a snílka
V prostorách Dvorany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se v úterý 24. září 2024 pod záštitou mini ...celý článek
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ ...celý článek
Časopis 40 - sekce
DIVADLO
Mezinárodní projekt Endemité: příběhy mizení
Pražské A studio Rubín nazvalo sezonu 2024/25 – Mizení. K tomuto tématu se v rámci první premiérové insc celý článek
HUDBA
Škwor 2CD+DVD
Ještě než se Škwor letos v prosinci vrátí do pražské haly O2 universum na tři po sobě jdoucí koncerty naplánov celý článek
OPERA/ TANEC
Dva sváteční koncerty, dvě země, jeden festival
Lípa Musica dlouhá léta pořádá koncerty také 28. září, tedy v den patrona české země svatého Václava. Zároveň celý článek